HOWTO: Så loggar du som intern användare in i Mira

Johan JohannessonCRM, How-to, Release, Release notes, Uncategorized

Mira CRM består av publika sidor av olika slag och sidor som kräver inloggning. De publika sidorna kan exempelvis vara anmälningssidor för evenemang eller kurser eller alumnregistreringssidor och vem som helst som har tillgång till webb-adressen kan komma åt och interagera med sidan. För att komma åt administrationsgränssnittet krävs någon form av autenticering. I den här artikeln kommer vi titta på hur du som intern användare kan logga in i Mira.

Den metod som tidigare var den absolut vanligaste bland våra kunder och som fortfarande används av många är att en användare loggar in genom att ange sitt användarnamn och lösenord. En administratör måste först skapa en användare i systemet som sedan skickar ut en länk för användaren att klicka på. Användarnamn blir automatiskt den e-postadress som används för verifiering och användaren får själv ange ett lösenord för att logga in. När lösenordet är angett kan det sedan användas tillsammans med användarnamn för att logga in i Mira.

Lösenorden för användare lagras krypterat och ingen annan kan se vad en intern användare har för lösenord. För att återställa ett lösenord som glömts måste antingen användaren själv klicka på länken “Glömt användarnamn eller lösenord” på login-sidan eller få en administratör att skicka en återställningslänk från systemet.

Det andra sättet att logga in i Mira som blir mer och mer populärt bland våra kunder och som vi rekommenderar att man använder sig av är Miras tilläggsmodul för Single Sign On (SSO) eller ADFS. Med SSO kan ni centralisera användarhanteringen och helt eliminera användandet av användarnamn och lösenord för era interna användare och istället låta dem logga in med sin universitetskonto. Fördelarna med att använda sig SSO är:

  • Minskad attackyta: SSO tar bort lösenordströtthet och dåliga lösenordsvanor vilket omedelbart gör din verksamhet mindre sårbar för nätfiske. Det gör att användarna kan fokusera på att minnas ett starkt och unikt lösenord samt minskat tid och kostnad för återställning av lösenord.
  • Smidig och säker åtkomst för användare: SSO ger insyn i realtid av vilka användare som använder appar och varifrån de gör det vilket hjälper företagen att skydda integriteten av sina system. SSO-lösningar minskar också säkerhetsrisker, t.ex. om en anställd tappar sin bort sin mobiltelefon eller surfplatta som de använder för inloggning så kan IT-teamet omedelbart ta bort enhetens tillgång till konton och kritiska data.
  • Förenklad revision av användares åtkomst: Att göra så att rätt personer har rätt behörighetsnivå av känsliga data och resurser kan vara svårt i en företagsmiljö som ständigt förändras. SSO-lösningar kan användas för att konfigurera användarnas behörigheter baserat på roll, avdelning och erfarenhet. Detta ger transparens och insyn av behörigheter hela tiden
  • Framtidssäkrat: Med SSO som bas kan din organisation implementera annan säkerhet enligt bästa praxis såsom att placera ut multifaktorautentisering (MFA) som förbättrar verifikation av identiteter, riskbedömningar och verktyg för hantering av samtycke för regelefterlevnadsbehov och hindra bedrägerier

Ny design på inloggningssidan

Flera uppmärksamma kunder har hört av sig och påpekat att vår log-insida ser annorlunda ut numera. Det stämmer! Vi har uppdaterat sidan med ny och modernare designMålet med uppdateringen har varit att göra de olika valen tydligare för våra användare. Funktionaliteten är dock densamma som den var tidigare.