Roadmap – vad kommer vi arbeta med under hösten 2020?

Johan JohannessonUncategorized

Under hösten har vi mycket spännande på gång. Vi kommer tillsammans med Uppsala universitet ta fram nästa generation av uppdragsutbildningsmodulen vilket är något jag verkligen ser fram emot. Andra efterfrågade funktioner vi nu också kommer ta fram är bättre verktyg för att hantera dubbletter i systemet samt bättre möjligheter att avprenumerera från utskick. Det kommer så klart hände mycket mer … Read More

CRM-system som skapat transparens och bättre överblick

Johan JohannessonBlog, CRM, Uncategorized

Miras CRM-system används flitigt för att kommunicera med bland annat alumner och finansiärer. Att systemet också används för att hantera Vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen (VAL) och Utländska lärares vidareutbildning (ULV) är kanske inte lika känt. Stockholms universitet och Högskolan Dalarna ger oss sina berättelser om större överblick och en mer effektiv arbetsvardag. – Innan vi började arbeta med … Read More

CRM-hantering av VAL-studenter har höjt effektiviteten

Johan JohannessonBlog, CRM, Developemt

Från krångligt, tungrott och personberoende till en smidig och mer effektiv hantering av lärosätets VAL-studenter. Så beskriver Mymsan Gallen Martinsson på Stockholms universitet och Anna Karin Fändrik på Högskolan Dalarna sina resor från manuell till en mer överblickbar hantering i Miras CRM-system. – Innan vi började arbeta med Mira hade vi ett separat Word-dokument för varje student inom VAL. Utifrån … Read More

Så här sätter du upp ditt registreringsformulär och kommer igång med alumnarbetet

Johan JohannessonAlumni Relationer, Alumni Relations, Blog, Externa Relationer

De flesta lärosäten i Norden arbetar idag med alumnverksamhet i någon form. Vi har tidigare tittat på vilka olika modeller som finns för att definiera vem som är alumn. Det naturliga steget att ta när man definierat sin alumngrupp är att börja arbetet med att skapa relationer med sina alumner. Men hur gör man det på bästa sätt? En bra … Read More

Gott samarbete ledde fram till Nackademin Alumni

Johan Johannessonalumni, CRM, Uncategorized

Nackademin har arrangerat yrkeshögskoleutbildningar och utbildningar för företag i över 20 år. I februari i år inledde de en satsning på alumner, med hjälp av Miras alumnportal. De startar från scratch, med målet att värva cirka 500 alumner per år. Jens Grönlund är affärsutvecklingschef på Nackademin, där han har arbetat i nio år. Först som rektor, därefter som kvalitetschef och … Read More

Chalmers förbättrar sin hantering av exjobbsannonser

Johan JohannessonBlog, Career Services

Från AlumniNet via en delvis hemsnickrad lösning för att nu landa i Miras exjobbsportal. Så lyder kortversionen om Chalmers arbete med digitala annonser för exjobb. Karriärrådgivare David Liljeros ser fram emot en mer överskådlig och proffsig lösning, med vinster för alla parter.  – Den lösning vi har just nu, som ligger på vår Studentportal och delvis byggts via SharePoint, fungerade … Read More

Kan jag använda Mira från min dator hemma? Från surfplatta eller mobil?

Johan JohannessonCRM, How-to

Om du eller dina kollegor behöver arbeta hemifrån så går det bra att använda Mira i alla fall. Om du inte minns ert Mira-systems webbadress, så hör av dig till Mira Live via chatten på www.mira.se. Om du har glömt ditt lösenord så finns det en funktion när du loggar in för att återställa ditt lösenord. Ditt användarnamn är i … Read More

Använd SMS för att nå ut snabbt och enkelt till många!

Johan JohannessonBlog, SMS

  Att skicka SMS är ett blixtsnabbt sätt att nå stora grupper av personer med information direkt i mobilen. SMS blir lästa i hög utsträckning, är en kommunikationsform som fungerar världen över och är perfekt för att påminna om kommande evenemang, seminarier eller kampanjer. Mira har en standardlösning för SMS-utskick som är busenkel att sätta upp och komma igång med. … Read More

Mira och det nya Coronaviruset (Covid-19)

Magnus BrattBlog

Med anledning av det nya Coronaviruset (Covid-19) tänkte vi informera om att Mira har öppet som vanligt. Från och med måndag 16/3 så arbetar samtliga medarbetare hemifrån, främst för att undvika kollektivtrafiken. Vi har goda förutsättningar och vana av att arbeta på distans och även under normala förhållanden så jobbar flera medarbetare på distans. Vår verksamhet med kundservice, kundprojekt och … Read More

Därför ska du gallra i din databas!

Johan JohannessonBlog, CRM, Event Management, GDPR, Uncategorized

Det finns flera anledningar till att det är viktigt att hålla din databas eller CRM-system uppdaterad och att ni har tydliga regler för hur ni upprätthåller en god datakvalitet . En viktig anledning är att utan god datakvalitet blir det svårt att nå ut till rätt målgrupp vid rätt tillfälle. Eller till och med svårt att definiera vad som är … Read More