Möjlighet att kopiera evenemang (äntligen!) och bättre hantering av flerspråkiga anmälningssidor

Christian DahlkvistBlog

Evenemangsmodulen är en av Miras populäraste moduler som de senaste åren genomgått stora förändringar.  Sedan 2013 har följande förbättringar och nya funktioner tillkommit:

  • Evenemang kan visa utbildningar på de som anmält sig
  • Evenemang kan kategoriseras och filtreras
  • En administratör kan välja mellan flera designmallar när evenemanget skapas
  • En administratör kan skapa urval och sedan lägga till personerna i urvalet till evenemanget
  • En person som anmäler sig till ett evenemang kan bifoga filer till sin anmälan
  • En person kan anmäla medföljare till ett evenemnang
  • En person kan registrera sig i alumnätverket samtidigt som den anmäler sig till ett evenemang
  • Det går att kopiera ett tidigare evenemang och använda som utgångspunkt för nästa evenemang
  • Det går att skapa tvåspråkiga evenemang
  • Plus en hel rad småförbättringar och fixar

Under första halvåret 2016 uppgick de sammanlagda antal anmälningar i systemet till fler än en medelstor svensk stad. Det tycker vi på Mira är väldigt kul och vi satte oss ner med Johan som arbetar mycket med evenemangsmodulen för att prata om hur evenemangsmodulen utvecklats de senaste åren och vad som är på gång framöver.

”En av grundpelarna i vad vi vill att våra system ska göra är att vårda datakvalitet. Vi gör det bland annat genom integrationer med LinkedIn eller Ladok. Evenemangsmodulen hjälper också våra kunder att vårda datakvalitet genom att automatiskt uppdatera kontaktuppgifterna på de personer som anmäler sig till evenemanget. När jag började arbeta på Mira och fick ansvar för att utveckla evenemangsmodulen fanns inte så många features men grunden, att hjälpa våra kunder med datakvalitet, fanns på plats. Under de senaste åren har vi successivt lagt till mer features.

Den första stora uppgraderingen gjordes 2013 då vi bland annat gjorde det möjligt att anmäla medföljare och låta deltagarna själva avanmäla sig själva. Den andra stora uppgraderingen gjorde vi hösten 2015 och våren 2016 då det dels tillkom ny funktionalitet som exempelvis möjligheten att kopiera ett gammalt evenemang eller möjligheten att skapa tvåspråkiga evenemang, dels gjorde vi helt om hur evenemang visas upp i administrations-gränssnittet.

Skulle jag välja den sak jag är mest nöjd med är det att det nu går att göra tvåspråkiga evenemang där administratören skapar anmälningssidor på två olika språk men hanterar anmälningarna på samma sida i administrationsgränssnittet. Det var en funktion många av våra kunder efterfrågade och jag tycker vår lösning blev riktigt bra.

Det vi vill jobba med framöver är att förbättra användarvänligheten i modulen, både för administratörer och för de som anmäler sig till våra evenemang. Några idéer vi har är att låta evenemangsdeltagare anmäla sig med hjälp av sociala medier, att enklare kunna dela att man ska delta på ett evenemang och förbättra användargränssnittet i RM.”

Läs mer om evenemang här:

Improvements to Event Management

Release #18755 Event Management