Förra året utvecklade Mira Network en karriäruppföljningsmodul i Mira CRM, tillsammans med Svenska handelshögskolan (Hanken). Deras drivkraft var att öka sin svarsprocent i den årliga finska karriärenkäten, för att därmed bidra till ökad statlig finansiering. Och precis så blev det – Hankens svarsprocent steg med två procent 2024.
Hankens ökade svarsprocent ska ses i ljuset av att svarsprocenten nationellt ökade med 0,4 procent. Ungefär hälften av de finska lärosätena hade en högre svarsprocent än 2023 medan hälften hade en lägre.
– Vi är mycket nöjda med vår investering och att vi satsade på att utveckla den här modulen. Eftersom svarsprocenten har ökat, kan vi redan nu räkna hem investeringen. 2024 svarade 40 procent på vår enkät, jämfört med 38 procent året innan, säger Mira Aarnivuo, chef för alumnrelationer och fundraising på Hanken.
Utöver att Hanken la över sina utskick i Mira CRM såg de också till att uppdatera sina rutiner och texter inför 2024 års enkätutskick. De gjorde även ett antal tester för att se vilka dagar och tidpunkter som fungerade bäst för utskick.
Tydligt och logiskt
– Arbetsprocessen i den nya modulen var tydlig och kändes logisk. Importfunktionen fungerade också bra. Ibland upplevde vi viss tröghet i e-postutskicken, men i övrigt hade vi inga problem. Det som initialt krävde visst tankearbete var hur vi skulle hantera och göra urval, för att smidigt kunna hantera de olika grupperna av respondenter. Men det löste vi, säger Mira Aarnivuo och fortsätter:
– Den största förbättringen var att få tillgång till e-poststatistiken i Mira CRM. Den gav oss en bra överblick över våra tre utskick. Vi kunde bland annat se att det första utskicket till svensktalande respondenter öppnades av hela 76 procent och 24 procent klickade på enkätlänken. Det har också visat sig nationellt att färre och färre vågar klicka på länkar i utskick. Här tror vi att vi har en viss fördel eftersom utskicken via Mira CRM har ett utseende och en avsändare som är bekanta för målgruppen.
I Finland förs just nu en allmän diskussion om vad landets lärosäten kan göra för att öka medvetenheten om karriäruppföljningen. Det behövs generellt en ökad kännedom om att uppföljningen genomförs årligen och att det är viktigt att de som får den också svarar.
Fortsatt fokus på karriäruppföljning
Inför 2025 års karriäruppföljningsenkät vill Hanken förbättra sitt svarsresultat ytterligare.
– Vi ser ett ökande antal utexaminerade, vilket gör att vi för varje år behöver nå allt fler respondenter. Det gör hanteringen av de här utskicken allt viktigare och vi kommer fortsätta att ha stort fokus på vår karriäruppföljning, avslutar Mira Aarnivuo.
Universiteten i Finland har gemensamt kommit överens om etiska riktlinjer för karriäruppföljningen, som bland annat handlar om hur många gånger man får kontakta varje mottagare och via vilka kanaler.
Här kan du läsa mer om Hankens arbete med karriäruppföljning.
Nyfiken och vill veta mer? Välkommen till vårt webbinarium den 12 februari!
Den 12 februari kl. 10.00 arrangerar Mira Network ett webbinarium tillsammans med Mira Aarnuvio från Hanken. Under en timme presenterar vi den nya modulen och får ta del av Hankens erfarenheter av att använda Mira CRM för att hantera 2024 års finska karriäruppföljningsenkät. Webbinariet hålls på engelska.
Anmäl dig här eller genom att klicka på rubriken ovan.