Sommaren 2024 utvecklade vi en ny karriäruppföljningsmodul i Mira CRM, tillsammans med Svenska handelshögskolan (Hanken). Fokus låg på att underlätta deras arbete med den årliga finska karriäruppföljningsenkäten. Christian Dahlkvist, ansvarig för leverans och produktutveckling på Mira Network, berättar om det gemensamma utvecklingsarbetet.
Hur och varför inleddes co-labbet med Hanken
– Allt startade med att Mira Aarnivuo, vår kontaktperson på Hanken, hörde av sig till mig. Därefter hade vi några möten där hon berättade om Hankens behov och vad de såg framför sig. Hon berättade hur de arbetar med karriäruppföljning samt vad som fungerat bra och mindre bra så långt. Mira berättade också hur Hanken önskade att den nya funktionaliteten skulle se ut och vad som krävdes för att de skulle bli riktigt nöjda, säger han och förtydligar:
– Detta är viktiga frågor – vi behöver verkligen förstå kundens behov och få en bra bild av deras arbetsprocesser. Efter dessa möten stämde vi av med det övriga teamet inom Mira Network innan utvecklingsteamet började ta fram ett lösningsförslag, som vi löpande stämde av med Hanken.
Hur länge har Hanken varit era kunder?
– Vi har samarbetat sedan 2006, vilket underlättar mycket vid en gemensam produktutveckling. Utöver den nya modulen använder de Mira CRM för alumnrelationer, donatorrelationer, fundraising och evenemang. Vår kontaktperson Mira Aarnivuo är väldigt duktig, har bra koll på systemet och vet vilken potential det har. Vi har dessutom genomfört andra utvecklingsprojekt tillsammans.
Hur gick det och vad tar ni med er framåt?
– Co-labbet gav oss en bra bild av behoven, vilket ledde till att vi kunde göra en bra lösningsdesign och ta fram en funktionalitet som uppfyllde både våra och Hankens målsättningar. Vi hade en ganska tajt tidtabell, men blev ändå klara inom utsatt tid. Därmed kunde Hanken använda den nya modulen för att skicka ut årets enkät om karriäruppföljning.
– Nu ska det bli intressant att följa upp både svarsprocenten och att se vilka förbättringar eller förändringar som Mira CRM har kunnat bidra med i Hankens arbetsprocesser. Har de lagt mindre tid på manuellt arbete med utskicken? Har den intjänade tiden kunnat användas till mer värdeskapande insatser, som att utforma utskicken annorlunda eller kanske genomföra andra insatser för att maximera svarsprocenten?
Till sist, varför arbetar Mira Network med kunddriven produktutveckling?
– Det korta svaret är att vi vill att våra kunder ska använda Mira CRM framgångsrikt. Då räcker det inte att leverera ett väl fungerande system som vi kan förvalta över tid. För om ett system ska fungera bra och leverera värde behöver det hela tiden svara mot våra kunders ändrade behov. Först då kan de använda systemet framgångsrikt och nå sina tänkta målgrupper, säger Christian och avslutar:
– När vi utvecklar nya funktioner och förbättringar tillsammans med en kund så görs de automatiskt tillgängliga för alla våra kunder. Eftersom vi är fokuserade på CRM för högre utbildning så är det troligt att de förbättringar som vi gör tillsammans med en kund också är relevanta för andra.
Här kan du läsa mer om Hanken och deras arbete med karriäruppföljning.