Mira Network har samarbetat med Malmö universitet sedan 2021. När universitetet uttryckte en önskan om att förenkla och individualisera kommunikationen med sina alumner, startade vi ett gemensamt co-labb. Resultatet blev Mira Dialogue – en nyhet som alla kunder nu kan dra nytta av.

Magnus Lindqvist har tillsammans med Mira arbetat fram en lösning för bättre hantering av målgrupper för mejlhantering
– Ett önskemål från vår sida var att vi ville stärka våra relationer med alumnerna, genom att ha utbildningsnära aktiviteter. Utbudet av exempelvis mentorskapsprogram, träffar och andra aktiviteter varierade mellan utbildningarna och antalet aktiviteter ökade. Därför såg vi ett behov av att bara visa de val som är relevanta för respektive alumn, säger Magnus Lindqvist, som är systemförvaltare för Mira CRM på Malmö universitet.
Han fortsätter förklara sina och universitetets drivkrafter i samarbetet med oss på Mira Network:
Rätt information till rätt person
– Enkelt uttryckt vill vi få ut rätt information till rätt person, i rätt tid. Därför ville vi först lista vilka aktiviteter eller ”prenumerationer” som vi erbjuder våra olika alumngrupper. Vi ville också veta vilka val varje enskild person gör, för att kunna erbjuda rätt information. Dessutom ville vi vara flexibla och kunna hantera ändrade preferenser under resans gång.
Malmö universitets ingång i utvecklingsarbetet av Mira Dialogue var alltså att kunna hantera sina alumners önskemål och val. Sedan dess har även internationell studentrekrytering lyfts in i Mira CRM. Hösten 2024 växer samarbetet ytterligare – till att omfatta universitetets utskick och nyhetsbrev. Magnus roll är att vara systemförvaltare och brobyggare mellan alla berörda enheter och Mira Network.
Hur var det att arbeta fram Mira Dialogue via ett co-labb?
– Det var produktivt ur flera perspektiv och väldigt givande. Samtidigt som vissa av våra önskemål fick stryka på foten blev mycket annat bättre än vår initiala önskelista. Genom samarbetet utvecklas ens tankar och grumliga idéer måste preciseras. Det gör att man tillsammans vänder och vrider på visionen, tills man har en detaljerad bild av hur det ska fungera. Vi hittade faktiskt fler användningsområden än vi såg inledningsvis.
Kan du ge några exempel?
– Vi har till exempel nyhetsbrev som sänds till alla våra presumtiva internationella studenter. Ibland vill vi bara nå studenter som behöver betala för sin utbildning. Nu kan vi rikta vissa utskick specifikt till just denna målgrupp.
– Jag kan också som administratör få ut en lista på vilka personer som är berättigade till en viss prenumeration och samtidigt se vilka som valt att avprenumerera från den. Jag kan även följa antalet prenumeranter över tid och därmed analysera varför och när vi tappar eller får fler prenumeranter. Det är en stor fördel.
– När vårt utbud av aktiviteter förändras kan vi skapa nya prenumerationer och ställa in om det ska vara ”opt out” eller opt in, beroende på aktivitet. Vi kan också välja om prenumerationen ska vara synlig i användarens lista över prenumerationer.
Hur tänker ni framåt?
– Vi är öppna för att det ständigt kommer att dyka upp behov och önskemål som vi inte ens har tänkt på i dag. Just nu tittar vi på hur vi kan använda Mira Dialogue för alla våra nyhetsbrev som vi håller på att lyfta in. Även här vill vi erbjuda relevanta relationer till dem vi kommunicerar med. Som jag ser det kokar hantering av prenumerationer i slutänden ned till just detta: att hantera och synliggöra relationer. Och jag är övertygad om att vi löser vi detta på ett bra sätt – med hjälp av Mira Dialogues flexibilitet och vår uppfinningsrikedom, avslutar Magnus.
Skrivet av: Lotta Solding
Vill du veta mer om Mira Dialogue?
Missa då inte vårt webbinarium den 29 oktober, där även Magnus Lindqvist är med och berättar om hur de använder Mira Dialogue på Malmö universitet. Du kan anmäla dig till webbinariet här. Du kan också läsa mer om hur modulen funkar i vår HOWITWORKS-artikel som finns här