Hanken (Svenska handelshögskolan i Finland) har samarbetat med Mira Network i 18 år. Helt nyligen skrevs vårt tredje gemensamma ramavtal under. Att skapa långa samarbeten har varit en tydlig strategi ända sedan starten.
– När vi grundade företaget för drygt 25 år sen bestämde vi oss för att skapa incitament för att göra ett riktigt bra jobb. En affärsidé som enkelt uttryckt bara blir lönsam om kunderna väljer att arbeta med oss länge. Vägvalet har bland annat lett till att vi med tiden blivit alltmer nischade, säger vd Magnus Bratt.
Han tänker tillbaka och fortsätter att beskriva bolagets sätt att arbeta:
– Inriktningen innebär också att vi inte tar oss an kunder om vi inte känner att vi är en riktigt bra match. För om kunderna inte är lönsamma så är inte vi det heller. Därför levererar vi allt som krävs för att våra kunder ska vara framgångsrika. När vi påbörjar ett samarbete inom ett för oss nytt område, till exempel verksamhetsförlagd utbildning, så vill vi veta allt. Då läser vi artiklar, går på konferenser och ser till att hela tiden hålla oss à jour med utvecklingen.
Vinner många upphandlingar
Idén att satsa på långa samarbeten verkar onekligen ha lönat sig. Mira Network vinner många upphandlingar och Hanken är långt ifrån det enda lärosäte som vi samarbetat med länge.
– Av de tiotalet upphandlingar som vi har deltagit i de senaste fem åren har vi förlorat en. Att vi vinner många upphandlingar tror jag framför allt beror på tre saker. För det första har vi rätt funktionalitet. För det andra går det relativt snabbt att komma i gång med Mira CRM. Och för det tredje har vi mycket konkurrenskraftiga priser, säger Magnus.
Varför fortsätter många kunder att välja Mira Network?
– Det tror jag beror på att de har insett att vi håller vad vi lovar. Att de priser vi anger i våra anbud är de priser som gäller. Kunderna märker att de kan använda Mira CRM framgångsrikt och att vi inte bara levererar it-tjänster, utan också har bra support samt återkommande kostnadsfria on-lineutbildningar och webbinarier. Dessutom har vi lång erfarenhet och stor kunskap om både offentliga upphandlingar och GDPR.
Hur kan Mira Network hålla sina förhållandevis låga priser?
– Det främsta skälet är att grundprodukten redan är på plats och att den är utvecklad för sin målgrupp. Det gör att vi inte behöver bygga upp systemet på nytt för varje ny kund. Att vi har rimliga timarvoden gör också sitt till.
Vad händer under 2024?
– Det allra viktigaste är att göra precis det vi gör varje år, nämligen att löpande modernisera vårt system, ge snabb och bra support samt att vidareutveckla våra kunder, befintliga som nya, säger Magnus och avslutar:
– I år har vi dessutom stort fokus på att etablera oss på den danska marknaden. Vi ser mycket fram emot att snart kunna börja hjälpa danska kunder! Utöver det fortsätter vi att vidareutveckla Mira CRM inom två av våra nyaste områden – internationell studentrekrytering och verksamhetsförlagd utbildning.