HOWTO: Schemalagda utskick i Mira

Johan JohannessonCRM, Email campaigns, How-to

Funktionaliteten “Schemalagda e-postutskick” gör det möjligt att förbereda ett e-postutskick och schemalägga när det ska skickas. 

Schemalägg ett utskick

  1. För att schemalägga ett utskick, välj först mottagare. Gå antingen till en personprofil i systemet, klicka Hantera → Skicka epost, eller till ett urval → Skicka epost på samma sätt som du normalt skickar ett “vanligt” utskick. 
  2. Lägg till ditt innehåll och klicka förhandsgranska.

  3. Klicka Schemalägg utskick
  4. Ange datum och tid för när utskicket ska skickas.
  5. Klicka Schemalägg utskick.

  6. Notera att du nu ser att utskicket är schemalagt till den valda tidpunkten och att det finns en knapp Avbryt schemaläggning ifall du vill avbryta.

  7. I utskickets detaljerbox ser man också när utskicket är schemalagt att skickas och vem som skapat utskicket, samt när.

Lista schemalagda utskick

  1. Under Epost → Schemalagda utskick listas utskick som är schemalagda men ännu inte har skickats. 
  2. Klicka på utskickets Ämne för att se utskicket och vid behov avbryta schemaläggningen
     
  3. För att avbryta en schemaläggning, klicka på utskickets ämne. Klicka sedan på fliken Innehåll och Avbryt schemaläggning.
  4. Kolumnen Status visar tomt om utskicket är schemalagt men ännu inte skickats. Statusen Skickades inte visas om utskicket har schemalagts att skickas för mer än 24 h men inte kunnat skickas. Systemet kommer försöka skicka utskicket i max 24 h från schemaläggningen.
  5. Schemalagda utskick som har skickat visas i listan under Epost → Skickad epost

Redigera schemalagt utskick

  1. Om ett utskick är schemalagt går det inte att redigera mottagare eller innehåll för utskicket. Om du behöver redigera utskicket, gå till listan Epost → Schemalagda utskick.
  2. Sök fram rätt utskick.
  3. Klicka Avbryt. 
  4. Schemaläggningen för utskicket avbryts nu och utskicket görs till ett utkast.
  5. Gå till Epost → Utkast. 
  6. Sök fram rätt utkast och klicka på Ämne. 
  7. Redigera utskicket och skicka eller schemalägg på nytt.

Meddelande på startsidan

På startsidan ser man ett meddelande om det finns schemalagda utskick vars datum har passerat men som inte har kunnat skickas. Klicka på Visa lista för att se utskicken.