Nu är det äntligen dags! Som vi berättade i ett tidigare inlägg har vi under hösten arbetat på att uppgradera vår nuvarande lösning för e-postutskick till en nyare version. Efter en pilotperiod där ett par utvalda kunder har kunnat ge oss feedback är det nu dags att lansera den till en större grupp kunder.
Oavsett om våra kunder arbetar med alumnverksamhet, uppdragsutbildning, karriärrelationer eller mobilitet är e-post en av de viktigaste kommunikationskanalerna för att nå ut till sin målgrupp. Förra året skickades mer än 1.5 miljoner e-postmeddelanden från våra system och tittar vi över en en fyraårsperiod har antalet utskick fördubblats från 750 000 till dagens nivåer.
Fördelarna med att integrera sin e-postlösning med ett CRM-system är flera. Den kanske viktigaste fördelen är att det blir enklare att följa upp gjorda utskick och bygga relationer med sin målgrupp eftersom skickade meddelanden automatiskt loggas som kontaktnoteringar i på mottagarna vilket underlättar uppföljning och analys av utskicken. En annan fördel är eftersom man kan använda information lagrad i databasen i sina utskick blir det också enklare att sätta en personlig touch på dem genom att inkludera dynamiska fält som ##förnamn## eller ##kontaktadress##

Designa snygga e-postmeddelanden som som läses lika enkelt på stationära och mobila plattformar. Du kan enkelt lägga till bilder, videos eller knappar i dina meddelanden
Ett av våra designmål med den nya modulen har varit att förenkla processen att skicka snygga och funktionella e-postmeddelanden. Några exempel på vad vi ändrat i nya modulen är
- Vi helt ändrat på hur man arbetar med bilder och videoklipp. Istället för att behöva ladda upp bilden och spara den i en bildbank för att sedan redigera bilden och till slut infoga den i mailutskicket laddar användaren istället upp bilden eller videoklippet direkt i sitt utkast.
- Vi har också gjort det smidigare att arbeta med olika rubriker och dynamiska fält.En annan förbättring är att vi förbättrat uppföljning och statistik för utskick. Nu kan en användare direkt se vilka mottagare som öppnat utskick och/eller klickat på länkar i dem. Det är också möjligt att för sitt utskick filtrera på följande statusar; Blockerad, Ej levererad, Levererad men ej öppnad, Öppnad men ej klickad, Klickad för att kunna göra ytterligare uppföljning.
- Vi har gjort våra designmallar helt responsiva för att säkerställa att e-post som skickas från våra system går att öppna och ser bra ut oavsett vilken plattform som används för att öppna dem.
- Det går nu att välja en person som mottagare direkt från personkortet
I ett första steg kommer vi nu slå på modulen till ett antal utvalda kunder. Vi kommer sedan under vintern lansera modulen till alla våra kunder i etapper
Framöver kommer vi också släppa ytterligare smarta funktioner till e-postmodulen som vi ännu inte hunnit med att utveckla. Några av dessa är exempelvis:
- Ökad flexibilitet för användare att redigera mailmallar.
- Fler val när en användare arbetar med utkast
- Ännu bättre verktyg för statistik och uppföljning
- Bättre möjligheter att kunna dela ett utskick på sociala medier
Har du några frågor eller funderingar kring den nya e-postmodulen får du gärna höra av dig till mig på johan.johannesson@mira.se.
PS: Vill du veta vad vi gjort i systemet den senaste tiden? Kolla då in vår senaste recent update-post som ligger på bloggen.