Högskolan Dalarna: ”Vi kan ge bättre service i dag, service med högre kvalitet”

Anne MøgelvangData quality, VFU

Lärarutbildningarna vid Högskolan Dalarna har använt VFU-modulen i Mira CRM sedan våren 2022. Karin Nordmark och Sofia Walter arbetar i systemet regelbundet och uppskattar användarvänligheten och kopplingen till Ladok. Vi har frågat dem hur det går och hur de arbetar med modulen.

Hur arbetar ni med VFU-modulen i dag?
– Vi använder VFU-modulen fullt ut och jobbar med allt vi beställde. Vi har också kompletterat med ytterligare några funktioner för fakturahantering. Vi tycker att systemet är enkelt, användarvänligt och lätt att förstå, säger Sofia Walter och Karin Nordmark.

Hur har de här första åren varit?
– Systemet fungerade väldigt bra redan från start, till och med förvånansvärt bra. Supportfunktionen har också fungerat otroligt bra. Vi får alltid svar på våra frågor inom någon timme. Att denna service ingår i priset uppskattar vi mycket, säger Sofia.

– Dialogen med Mira är mycket enkel och de är väldigt tillgängliga, säger Karin.

Hur arbetar ni i dag jämfört med innan ni började arbeta i Mira CRM?
– Den största skillnaden är att vi nu kan vara ute i mer god tid. Det gäller både när vi söker efter platser för studenternas verksamhetsförlagda utbildning och när vi ska lämna besked om placeringar, säger Sofia.

– De här arbetsuppgifterna innebar förut mer manuellt arbete. Men eftersom VFU-modulen är kopplad till Ladok slår numera alla förändringar vi gör igenom direkt i systemet, säger Karin.

Det låter som att ni har sparat in tid, hur har det påverkat ert arbete?
– Vi har fått mer tid att ägna oss åt andra uppgifter. Framför allt kan vi ge bättre service i dag, service med högre kvalitet, säger de båda.

Hur planerar ni framåt?
– Vi har pratat om att försöka skapa ett portfoliosystem, med olika ingångar för såväl studenter som administratörer, lärare och handledare. Så att alla parter ska kunna följa studenterna, säger Karin.

Vilka ser ni som VFU-modulens största fördelar?
– Systemet har gett oss bättre kontroll och större överblick. Vi har också sparat pengar, genom att vi i dag kan sända ut bättre faktureringsunderlag till skolorna. Vi har därmed minimerat risken att sända ut ersättning för studenter som inte har gjort VFU och har samtidigt minskat vår manuella hantering, avslutar Sofia och Karin.

Den 22 maj arrangerar Mira Network ett webbinarium, där Sofia och Karin berättar hur de har förenklat sin VFU-hantering med Mira CRM.
Läs mer och anmäl dig redan i dag!

Fakta
Här kan du läsa mer om hur det var när Högskolan Dalarna upphandlade VFU-modulen och vilka tankar de hade inför övergången till Mira CRM.