En problemlösare som vill skapa framgång för kunderna

Johan JohannessonBlog

Christian Dahlkvist har två roller inom Mira Network. Dels ansvarar han för leverans och produktutveckling, dels för Mira Live – företagets support. Han drivs av att lösa kundernas utmaningar, för att vara med och bidra till deras framgång.

Christian började arbeta på Mira Network 2012. Innan dess hade han arbetat på Hanken (Svenska handelshögskolan i Finland) och Åbo Akademi. Det är också i Finland som han bor och arbetar, mer exakt i Helsingfors.

– När jag började på Mira var jag projektledare. I dag är jag övergripande ansvarig för alla leveranser vi gör. Det är också mitt ansvar att vi har bra processer för hur vi genomför och följer upp våra projekt. Dessutom ser jag till att vi planerar väl och prioriterar framåt, säger Christian.

Vilken nytta har du av dina dubbla roller?
– Det är bra för mig att ha tät kontakt med våra kunder, på en verksamhetsnära nivå. Supporten ger mig snabb inblick i vad vi ofta får frågor om och får mig att fundera över olika lösningar. Jag får också väldigt många bra exempel och god insikt i hur våra kunder arbetar med Mira CRM. Att ta ett steg nedåt i ansvarskedjan blir ett bra kvitto på om vi verkligen levererar det vi har kommit överens om.

Så att du kan se om det blev som ni tänkte?
– I lite större projekt dyker det nästan alltid upp nya önskemål och behov som man inte tänkt på initialt. Förändring är bra och helt naturlig när det gäller produktutveckling av it-system. Det viktigaste är att behoven löses.

Vilka är för- och nackdelarna med att arbeta på distans från Finland?
–Inom Mira Network har flera av oss jobbat på distans länge. Det gjorde vi redan innan det var trendigt och det funkar bra. Så att jag sitter i Helsingfors är inga konstigheter. Jag har inget uttalat Finlandsansvar bara för att jag jobbar här, men det är såklart en fördel att jag har en stor närhet till våra finska kunder. Nackdelen är att jag missar snacket vid fikarasterna i Stockholm och en stor del av det sociala.

Vilken typ av kunder arbetar du med?
– Jag arbetar med alla typer av kunder. Vi vill inte bygga in oss i silos, utan försöker arbeta personoberoende gentemot våra kunder. Men om vi arrangerar eller gör något tillsammans med våra finska kunder så tar jag självklart ett större ansvar för det.

Vad arbetar du med just nu?
– Jag har mycket roligt på gång, men vårt arbete med VFU står högt upp på min lista. Alltså verksamhetsförlagd utbildning, i vårt fall inom lärar- och vårdutbildningar. Uppdraget känns väldigt aktuellt och vår lösning ger mycket värde för våra kunder. Jag arbetar också tillsammans med Arcada här i Finland, där vi har utvecklat en integration med Arcadas nya studieadministrativa system, SISU. Inom kontinuerligt lärande, alltså icke-examensinriktad utbildning, kommer Arcada att sköta anmälningsprocessen till kurser med Mira Networks evenemangsmodul. Det innebär att kursdeltagarna anmäler sig via anmälningsformulär i Mira CRM och därefter skapas personer, studierätter och kursregistreringar i SISU. Det är spännande att kunna utnyttja vår breda kompetens och erfarenhet samt bygga vidare på den när vi integrerar med ett helt nytt studieadministrativt system.

Vad är det bästa med ditt jobb?
– Att få vara med och räkna hem saker är kul. När vi designar lösningar utifrån kundernas utmaningar som är värdeskapande, bidrar till tidsbesparing, tydligare processer, bättre datakvalitet och minskat personberoende – det gör mig nöjd. Att våra system verkligen används känns extra bra. För när lösningen är rätt för kunden, då är det en bra lösning. Jag uppskattar också att vi har väldigt långa relationer med många av våra kunder. Det ger en lite familjär stämning. När man har arbetat ihop länge är det så mycket enklare att förstå varandra, ställa de rätta frågorna och att ibland även kunna läsa lite mellan raderna.

Hur ser en bra arbetsdag ut för dig?
– En bra dag för mig är när jag har en känsla av att vi har kunnat ge bra, effektiva och snabba svar i supporten eller åtgärdat eventuella fel som uppstått. När det gäller leveranser och produktutveckling är jag nöjd när jag, Mira Network och våra kunder är rätt uppdaterade, har en gemensam bild över projektets status, to-do:s och nästa steg.

Skrivet av Lotta Solding