Så här använder MCHS Mira CRM …
Avdelningen för uppdragsutbildning på Marie Cederschiölds högskola (MCHS) arbetar med Mira CRM sedan våren 2023. Efter en tids användning insåg de att de kunde ”hacka systemet” och hantera intresseanmälningar på samma sätt som kursanmälningar – en idé som har stärkt deras proaktiva arbete med potentiella kursdeltagare.
Via modulen för uppdragsutbildning har MCHS kopplat sina kursanmälningar till Mira CRM. Efter att ha arbetat med detta en tid började de tänka större. Varför inte göra ännu ett formulär i samma modul och också skapa en intresseanmälan?
Sagt och gjort. På högskolans hemsida går det nu att göra både en kursanmälan och en intresseanmälan. När du klickar på någon av dessa länkar hamnar du (sömlöst) i Mira CRM, där du gör din kurs- eller intresseanmälan för olika kurser eller utbildningar.
De som gör en intresseanmälning sätts dels upp på sändlistan för MCHS allmänna nyhetsbrev, dels på de e-postutskick som görs inför olika kursstarter.
Rent formellt utgör varje grupp av intresseanmälningar en utbildningsomgång i Mira CRM. De som finns listade här hanteras som anmälda och registreras därmed som kursdeltagare. Det kan absolut ses som en nackdel med denna lösning. Det krävs en del manuellt arbete för att justera detta, vilket MCHS också utför.
För den som har en lite större budget finns en färdig modul i Mira CRM för att göra just detta, nämligen modulen externa formulär. Här listas personer som gjort en intresseanmälan som just intresserade. Vi på Mira Network kan alltså lösa frågan om intresseanmälningar på olika sätt. Via modulen för uppdragsutbildning om du har en lite mindre budget och vill vara kreativ. Eller via modulen externa formulär, om du vill slippa extraarbete.
Att arbeta aktivt med intresseanmälningar är ett utmärkt sätt att nå personer som är intresserade av dina utbildningar. De som annars skulle ha surfat runt anonymt blir nu tydliga med vad de är intresserade av. Och de lämnar dessutom sin e-postadress! Därmed utvidgas gruppen som är potentiellt intresserade av olika utbildningar markant.
Innan MCHS började arbeta i Mira CRM använde de Excel, Outlook och Google Analytics. Genom att arbeta med Mira CRM (som bygger på en databaslösning) har de fått bättre kontroll och ökade möjligheter att arbeta strukturerat och segmenterat med uppföljning. De har också fått betydligt högre klick-frekvens på sina utskick. Att kunna styra sina utskick efter olika målgrupper är en annan stor vinst. I dag vet enheten för uppdragsutbildning på MCHS exakt vilka budskap de ska rikta till sina olika målgrupper.
”Vi var ute efter en CRM-lösning och fick så mycket mer.”
Fakta – två olika lösningar för att arbeta med intresseanmälningar
Enkelt uttryckt har MCHS använt ett kursanmälningsformulär i modulen för uppdragsutbildning och gjort om det till ett intresseformulär, där det går att kryssa för vilka utbildningsområden man är intresserad av. Vill du slippa extraarbete och har en lite större budget kan du i stället använda modulen för externa formulär i Mira CRM. Då slipper du nackdelen att de som är intresserade av olika utbildningar registreras som anmälda till en kurs eller utbildning.