Hallå där Johan Johanneson …

Magnus BrattBlog

…hur arbetar Mira med onlineutbildningar?


Hur ofta utbildar ni Miras kunder och varför?
– Vi är helt övertygade om att ett system som används är ett framgångsrikt system, för alla parter. Därför utbildar vi löpande våra kunder, via on-lineutbildningar. Vår och höst arrangerar vi i snitt en on-lineutbildning eller ett webbinarium i månaden.

Den 30 november höll du i årets sista utbildning. Hur gick det?
– Det gick bra! Utbildningen handlade om urval, sökningar och kategoriseringar i Mira CRM. Hela 65 personer hade anmält sig, vilket är rekord hittills. Ett femtiotal av dem var med på utbildningen och många stannade kvar till slutet. Några av dem ställde också frågor, så jag hade en bra känsla efteråt.

Vad gjorde just den här utbildningen så intressant?
– Svårt att säga. Men de ämnen vi tog upp är lite av hjärtat i systemet. När våra användare väl lärt sig grunderna kan de få ut riktigt bra värde ur systemet via de här tre funktionerna. De som lyckas göra bra kategoriseringar gör därefter ofta bra urval – vilket i sin tur ökar möjligheterna att arbeta mer strukturerat. De som inser detta vill ofta lära sig mer om systemet!

Har du något du vill förbättra inför 2024?
– Redan till den här utbildningen testade jag att byta presentationsverktyg, vilket förenklade min presentation. Förhoppningsvis förbättrade jag även för deltagarna. Inför nästa år tänker jag också att jag ska hålla ett större fokus på grunderna i Mira CRM. De som vill veta mer eller fördjupa sig i detaljer kan kanske i stället erbjudas separata utbildningstillfällen. Våra utbildningar måste vara så relevanta som möjligt, även för de som inte jobbat i systemet så länge.

Ser du några utmaningar?
– Vi behöver bli bättre på att utvärdera våra utbildningar. Därför funderar jag på hur vi bäst ska göra dessa utvärderingar, så att de blir så lockande som möjligt att svara på. Den som har några tips får gärna höra av sig till mig!

Tack för pratstunden! Vad händer härnäst?
– Vi har en spännande vår framför oss. Jag ser fram emot att hålla en helt ny utbildning kring datakvalitet, ett webbinarium tillsammans med en av våra kunder och sedan kommer vi också hålla en uppdaterad utbildning kring grunderna i vårt CRM. Utöver detta kan det också smyga in sig en och annan överraskning under våren. Så håll ögonen öppna.