Nackademin har arrangerat yrkeshögskoleutbildningar och utbildningar för företag i över 20 år. I februari i år inledde de en satsning på alumner, med hjälp av Miras alumnportal. De startar från scratch, med målet att värva cirka 500 alumner per år.
Jens Grönlund är affärsutvecklingschef på Nackademin, där han har arbetat i nio år. Först som rektor, därefter som kvalitetschef och nu ansvarar han för affärsutveckling, där satsningen på alumner ingår.
Varför valde ni att satsa på Nackademin Alumni?
– Ungefär 1 000 studenter tar examen hos oss varje år och de allra flesta av dessa går sedan ut i näringslivet. Alumnerna är viktiga för oss, eftersom de har god inblick i morgondagens kompetens och framtida yrkesroller. Via ett utvecklat alumninätverk vill vi skapa en ytterligare möjlighet till fortsatt dialog med dem, säger han.
Vad hoppas ni uppnå?
– Via våra alumner får vi löpande uppdateringar om vad marknaden behöver för kompetens, för att vi ska kunna fortsätta leverera kompetenta medarbetare till svenskt näringsliv i framtiden. Vi vill enkelt utöka vår samverkan med näringslivet och även uppnå ett smidigt sätt för fortsatt engagemang för Nackademin bland våra alumner, säger Jens Grönlund och fortsätter:
– Vårt mål är att cirka hälften av de studenter som tar examen ska bli medlemmar i Nackademin Alumni, det vill säga cirka 500 nya alumner per år.
Hur når ni ut med er satsning?
– Vi puffar för Nackademin Alumni på vår hemsida, där man också kan registrera sig. De studenter som vi hade kontaktuppgifter till, det vill säga de som gått ut de senaste åren, gjorde vi ett utskick till, där vi berättade om fördelarna med att vara med och hur de skulle göra för att anmäla sig. Vi berättade också om projektet via olika events och sociala medier. Från och med nu kommer vi varje år att gå ut med ett utskick till alla som tar examen och uppmuntra dem att anmäla sig.
Vilka är fördelarna med att vara med i Nackademin Alumni?
– Vi håller alumnerna uppdaterade om vår verksamhet. Som alumn kan du också lättare nå våra nuvarande studenter, för till exempel employee branding eller rekrytering. Cirka fyra gånger per år kommer vi att göra utskick till alla alumner med framtidsspaningar inom olika branscher, inbjudningar till frukostseminarier, erbjudanden om rabatter med mera.
Varför valde ni Mira som leverantör?
– Vi arbetar redan med Mira sedan några år tillbaka, med deras CRM-system. När vi började fundera på vår alumnsatsning så visade det sig att Mira också hade en modul för att arbeta med alumner. Samarbetet med Mira fungerade bra sedan tidigare och nu har även alumnsystemet visat sig fungera smidigt, avslutar Jens Grönlund.