Chalmers förbättrar sin hantering av exjobbsannonser

Johan JohannessonBlog, Career Services

Från AlumniNet via en delvis hemsnickrad lösning för att nu landa i Miras exjobbsportal. Så lyder kortversionen om Chalmers arbete med digitala annonser för exjobb. Karriärrådgivare David Liljeros ser fram emot en mer överskådlig och proffsig lösning, med vinster för alla parter. 

– Den lösning vi har just nu, som ligger på vår Studentportal och delvis byggts via SharePoint, fungerade hyfsat så länge vi hade runt 50 annonser om året. Men sedan i höstas har vi legat på runt 300 annonser, vilket gjort hanteringen både stressig och ohållbar. Det har också varit svårt att få en överblick. Vi har diskuterat olika lösningar och även övervägt att lägga ned denna annonsservice, säger David Liljeros. 

Via kontakter på Göteborgs universitet fick David och hans kollega upp ögonen för Miras exjobbsportal.

– De var nöjda och det de berättade blev lite som en användarrecension för oss. De hade också, precis som vi, använt AlumniNet tidigare, så vi kommer frånsamma bakgrund, berättar David Liljeros.

Under våren 2020 har Chalmers skrivit ett licensavtal med Mira, med fokus på just annonsportalen. Eventmodulen kommer de eventuellt att börja använda så småningom. I och med detta kommer annonsörerna/arbetsgivarna att själva lägga upp sina annonser i webbverktyget, där David och hans kollega sedan kan granska och publicera dem.

– Även för studenterna finns klara fördelar. De kan filtrera vad de vill se och prenumerera på annonser efter egna ämnes- och annonskriterier. De kan också välja att få notiser när något relevant publiceras. Dessutom blir det mycket enklare att leta bland annonserna. Vi tror helt enkelt att detta blir kanon och att alla parter kommer att få ut en helt annan effektivitet av det nya systemet, säger David Liljeros. 

Chalmers kommer sätta upp sin exjobbsportal under våren, vilket ger David och hans kollega lite tid att känna sig för samt att introducera annonsörerna till det nya verktyget. Till hösten, när förfrågningarna om ex-jobb börjar trilla in, ser de fram emot att ha en smidigare annonshantering än innan.

– Jag tror att vi kommer att se stora vinster på alla håll. Med tanke på hur otroligt knaggligt vi hanterat annonserna en tid, så ser jag fram emot att få en mer professionell hantering. Det är en självklarhet för oss som teknisk högskola att kunna erbjuda det.  

Fakta

Namn: David Liljeros
Titel: Karriärrådgivare/kommunikatör på Career Services på enheten Studentstöd, Chalmers tekniska högskola i Göteborg.