På tråden med Charlotte Gustavsson, Karlstads universitet

MiraBlog

Hej Charlotte. Karlstads Universitet bestämde sig för att ta hjälp av sina alumner för att rekrytera nya studenter till Universitetet. Vad vad bakgrunden till detta och hur gick ni tillväga?
– Vi gjorde en målgruppsanalys tillsammans med universitetets reklambyrå och konstaterat att studenternas största mål är att få ett jobb när de tagit examen hos oss.  För att visa att detta är fullt möjligt föddes idén att låta våra alumner berätta att det går att förverkliga sina drömmar genom utbildning på Karlstads universitet.

Valet att intervjua och visa alumner i vår rekryteringskampanj speglar var de har tagit vägen efter utbildning hos oss. De är goda exempel och bevisar att du som student har bra förutsättningar att få jobb efter studier på Karlstads universitet.

Ok, riktigt bra grepp. Roligt att ni beslutade er för att ta tillvara på resultatet från målgrupps-analysen och använda det i er rekryteringsprocess. I kampanjen speglar ni er bredd, att man på Karlstads universitet kan studera många olika utbildningar. Vad var syftet med detta?
– Vi är mycket stolta över våra alumner. De är våra främsta reklampelare och de har hamnat där de är idag, dels tack vare sina studier i Karlstad. Hos oss har de kunnat forma och förändra sin framtid. På Karlstads universitet erbjuder vi, som du nämnde,  en bredd i utbildning vilket gör att allas dröm

mar om att förändra sin framtid tas tillvara här. Vi har valt samma bredd i kampanjen för att visa att alla inte drömmer om att bli VD – det går att förändra sin framtid oavsett vilket yrkesinriktning du väljer – och oavsett val är alla framgångsrika alumner. Med bredden i fokus fick varje program välja ut alumner som de är extra stolta över och som de ville ha som ambassadörer för just deras program.

Aha, så varje program fick själva välja ut sina ambassadörer – smart med tanke på att det är programmen som sitter med kunskapen om vilka alumner som kanske kan puscha lite extra för era utbildningar. Kampanjen är redan avslutad och själv har jag stött på på den både när jag lyssnat på Spotify och när jag läst min morgontidning. Har ni hunnit se något resultat ännu och har ni tänkt följa upp kampanjen på något speciellt sätt?
– Ja kampanjen pågick 15 februari  till 15 april. Den har gått i en mängd medier; TV, internet, Spotify, press, egen webb med mera. Vi vill genom vår kampanj visa att nya universitet besitter lika hög kompetens som landets gamla lärosäten. Naturligtvis vill vi också rekrytera så många studenter som möjligt! Och vi gör det bra. För fjärde året i rad ökar antalet förstahandssökande till Karlstads universitet. Drygt 12 000 personer söker till universitetets program och kurser i höst, som sitt första val. Det är en ökning med sju procent jämfört med förra året. Nästan hälften av alla sökande till Karlstads universitet har Karlstad som sitt förstahandsval.

För att följa upp kampanjen ytterligare kommer vi att genomför intervjuer med folk i och utanför huset. Vi mäter mot anmälningsstatistiken samt kännedomen om vårt varumärke.

Oj, då har det verkligen gett resultat. Jag gissar att det ger en positiv känsla av att kampanjen var lyckad, kanske ger det mersmak? Tror du att det blir en fortsättning på samma tema?
Om det blir en fortsättning med samma tema?  Det kan det säkert bli.

Stort tack Charlotte för att du tog dig tid och berättade lite om kampanjen. Även stort lycka till framöver, vi ser fram emot en fortsättning!