Lunds universitet väljer Mira CRM för sin uppdragsutbildning

Anne Møgelvangalumni, Uppdragsutbildning

Mira Network har påbörjat ett nytt uppdrag åt Lunds universitet – hanteringen av lärosätets uppdragsutbildning. Under våren 2025 kommer de första fakulteterna att arbeta skarpt i systemet.

– Vi hade tidigare fyra olika system i vårt arbete med uppdragsutbildning, som vi nu ersätter med ett – Mira CRM. Detta kommer att ge oss en bättre effektivitet, ökad överblick och en tydligare struktur på vår information, säger Anders Dackehed, affärsutvecklare inom uppdragsutbildning på Lunds universitet.

Anders och hans kollega Ola Stjärnhagen (som är systemförvaltare) ser fram emot ytterligare positiva effekter av systemomställningen: högre kvalitetssäkring, mindre administration och därmed fler möjligheter att lyfta blicken för att kunna bli bättre på att stötta både kunder och medarbetare.

– Vi hoppas också kunna nå en högre servicegrad gentemot Universitetskanslersämbetet, UKÄ, och förbättra vår återrapportering till dem, säger Anders.

Ola tar vid och betonar att lärsituationen självklart är det viktigaste i uppdragsutbildningens verksamhet, som i all annan undervisning. Men att systemfrågorna också behöver ses över för att verksamheten ska flyta smidigt.

Allt i ett system
– Att nu kunna samla verksamhetens alla steg i ett enda system känns viktigt. Vi har ju till exempel mycket kontakt med både deltagare och kunder, som vi ofta skräddarsyr utbildningar till. Vi arbetar också med både marknadsföring och uppföljning av våra utbildningar, säger han och fortsätter:

– Mira CRM är ett mycket kraftfullt och flexibelt system med flera moduler, där vi redan använder modulerna för fundraising och alumni. Det är också väldigt flexibelt inom varje modul och varje användare kan få ut mycket av systemet. Att Mira CRM är både avancerat och lätt att använda är också väldigt viktigt. Det märks att användarnas behov sätts i centrum, säger Ola.

Anders håller med och fyller i:

– Det märks att Mira CRM är anpassat efter vår värld och att de förstår vår verksamhet.

Ansvaret flyttat till fakulteterna
En nyligen genomförd omorganisation har lett till att den centrala avdelningen för uppdragsutbildning på Lunds universitet har lagts ned. I stället har ansvaret för frågorna flyttats till fakulteterna.

– Med ett decentraliserat ansvar kan det bli det svårare att hålla ihop vår uppdragsutbildning. Men det försöker vi motverka genom att alla arbetar i ett gemensamt system, säger Anders.

Parallellt med decentraliseringen och att all information nu läggs över i Mira CRM, byggs det också upp en central nod. Den ska dels stödja kollegorna på fakulteterna, dels rapportera uppåt i organisationen. Ett gemensamt nätverk för alla som arbetar med uppdragsutbildning har också bildats, för regelbundna träffar och löpande samarbete.

Universitetshuset i morgonljus i slutet av augusti 2016.

Intensiv införandefas
Införandefasen av modulen för uppdragsutbildning pågår under våren 2025. Fyra workshops genomförs, där berörda från både universitetet och Mira Network deltar. Ambitionen är att användarna snabbt ska lära sig systemet och få arbeta med så realistiska exempel som möjligt. Förhoppningen är att en eller två fakulteter ska kunna använda systemet skarpt redan i april och att de andra sedan ska följa efter.

– Det är en utmaning att införa ett system så här snabbt. Men med noggranna förberedelser och med hjälp från Mira Network har vi goda chanser att lyckas, säger Ola.

Fakta
Uppdragsutbildningen på Lunds universitet anordnar varje år cirka 150 uppdragsutbildningar för cirka 3 500 deltagare. Verksamheten omsätter ungefär 90 miljoner kronor. Många av utbildningarna utförs inom vårdens legitimationsyrken. Utbildningar av piloter åt Försvarsmakten utförs också samt förbättringsprojekt åt SIDA och skolsatsningar åt Skolverket. En framtida önskemål i samarbetet med Mira Network är att göra integrationer mellan Mira CRM och universitetets övriga system, för att ytterligare förenkla och effektivisera  uppdragsutbildningen.