Ny lösning för partnerskapsavtal i Mira CRM – skapar trygghet och överblick

Anne MøgelvangUncategorized

Behöver du bättre kontroll över era olika partnerskapsavtal? Mira CRM:s nya lösning för partnerskapsavtal skapar en tydlig överblick över avtalens innehåll, olika nivåer, viktiga datum och aktiviteter. Christian Dahlkvist, ansvarig för leveranser på Mira Network, berättar mer om den nya funktionaliteten.

Vem riktar sig Mira CRM:s nya lösning till?
– Alla aktörer som arbetar med företagskontakter. Lösningen är särskilt intressant för organisationer som tecknar partnerskapsavtal eller andra typer av avtal med externa parter. Många universitet och högskolor har olika typer av partnerprogram, ofta i olika nivåer. Det blir snabbt mycket information att hålla reda på när antalet partners och avtal växer, säger Christian.

Lösningen är utvecklad tillsammans med Giva Sverige. Vilka behov hade de?
– De ville framför allt få bättre kontroll över sin hantering av partnerskapsavtal. Tidigare fanns en stor del av informationen hos enskilda personer i organisationen. Det fungerade när antalet avtal var få, men var väldigt personberoende och skulle därför snabbt bli ohållbart när de ville skala upp och öka antalet partnerskapsavtal, säger Christian och tillägger:

– För Giva Sverige har detta handlat om att skapa trygghet snarare än tidsbesparing. De vill slippa vara beroende av enskilda personers minne eller anteckningar och i stället kunna fokusera på att arbeta långsiktigt och skalbart.

Hur mötte ni deras behov?
– Vi har tillsammans utvecklat en lösning i Mira CRM som gör det möjligt för Giva Sverige att hantera partnerskapsavtalen från flera olika perspektiv, säger Christian.

Fakta

Giva Sveriges behov handlade i stort om att:

  • Enkelt få en överblick över pågående partnerskapsavtal– med vilka organisationer de har avtal, på vilken nivå samt när avtalen löper ut.
  • Få kontroll över aktiviteter kopplade till avtalen– exempelvis leverantörsseminarier och andra åtaganden. Att kunna se vilka åtaganden som utförts och vilka som är utestående.
  • Kunna hantera partnerskapsprospektspå ett strukturerat sätt.

Så här möter den nya funktionaliteten i Mira CRM dessa behov:

  • Lösningen ger en samlad vy över alla partnerskapsavtal och aktiviteter – både för avtal under en viss period och för enskilda avtal. Det gör det enkelt att se status och att planera framåt.
  • Det går att ta fram listor över aktiviteter inom ett specifikt avtal och se vilka åtaganden som är utförda och vilka som är återstår att göra.
  • Systemet påminner automatiskt 90 dagar innan ett avtal går ut.
  • Prospekthantering gör att nya potentiella partnerskap kan följas upp på ett systematiskt sätt.

Giva Sverige är en branschförening med 200 medlemmar som arbetar för ett tryggt givande. De har samarbetat med Mira Network sedan 2017 och lösningen för partnerskapsavtal utvecklades under hösten 2024 och våren 2025.

Vill du veta mer?
Låter detta som en intressant lösning även för er? Kontakta i så fall johan.johannesson@mira.se så berättar han mer.