FRÅGA: På evenemang i Mira så visas vissa anmälningar som “bekräftade” och andra som “anmäld”. Vad är skillnaden och går det att ändra på det? Är det möjligt att ändra status till “deltog” på de som faktiskt har deltagit?
I normala fall använder man bara “Bekräftad” och det finns en inställning som gör att anmälda automatiskt blir bekräftade. (På evenemanget, fliken Inställningar, kryssa för Autobekräfta anmälningar). Statusen “Anmäld” använder man i de fall alla som anmäler sig inte är garanterade plats att komma.
Du kan separat ange vilka som deltog eller ej. På fliken Anmälningar finns en kolumn Deltog. Den visar “-” om det är inte angivet. Du kan ändra till “Ja” eller “Nej” genom att markera en eller flera anmälningar och välja Åtgärder (blixten) > Ändra deltagandestatus till och välja Ja eller Nej.
Du kan även filtrera fram de som deltog genom att använda Filter (tratten) > Deltog och t.ex. välja Ja. Sen kan du t.ex. markera alla och välja Åtgärder (blixten) > Skicka e-post och skicka ett e-postmeddelande till de personer som deltog.
OBS att du då först behöver koppla anmälningarna till personprofiler så att de finns tillgängliga i CRM- och epost-modulerna.