Så använder du “aktiviteter” för att minska personberoende, t.ex. ifall medarbetare skulle bli sjuka

Johan Johannesson

Vad är en “aktivitet”?

En aktivitet är en notering om en kontakt du har haft med en extern person eller en notering om en planerad kontakt. (I äldre delar av Mira kallas det fortfarande för “kontaktnotering” och “uppgift”.) 

Personprofilen visar planerade och utförda aktiviteter kopplade till den personen. De visas på första fliken för 

Organisationsprofilen visar planerade och utförda aktiviteter kopplade till den organisationen, och till personer som var kopplade till den organisationen då kontakten skedde. 

Din startsida visar planerade (icke utförda) aktiviteter som du är ansvarig för. 

En aktivitet kan kopplas till en person som du var i kontakt med, en organisation (normalt den kontaktade personens kopplade organisation), en samverkanskategori, och en ansvarig (en intern person som utförde eller ska ha genomföra aktiviteten). 

Hur lägger jag till en aktivitet?

  • Från startsidan
  • Från personprofil
  • Från organisationsprofil (kontaktnotering och uppgift)

Hur mycket bör jag skriva i en aktivitet?

Noteringar för en aktivitet behöver inte innehålla ett komplett referat från samtalet. Det viktigaste är att notera vem du/ni träffade, när det var, och vem från er som var ansvarig (och vet mer). Sen kan det vara bra att skriva några korta stödord för att andra ska veta om (och du om några månader ska minnas) vad mötet eller samtalet handlade om.

Hur loggar jag en aktivitet som involverar för flera personer?

För att skapa en kontaktnotering (utförd aktivitet) för flera personer, gör så här:

  1. Från startsidan, klicka på nyckeltalsplattan för personer, eller i vänsternavigeringen, välj Personer > Visa alla personer.
  2. I filterboxen, sök fram den första personen, och markera hen mha kryssrutan längst till vänster. Sök fram övriga deltagare och markera dem på samma sätt. 
  3. Klicka på knappen som visar endast markerade, och rensa filterboxen för att kontrollera att du markerat rätt personer.
  4. Klicka på åtgärds-knappen (blixten) och välj Skapa urval
  5. Från fliken Gruppkontaktnoteringar, kan du skapa en kontaktnotering för alla valda personer på en gång.

Om du gör ett e-postutskick eller SMS-utskick via systemet så skapas aktiviteter automatiskt för alla mottagare.

Was this article helpful?