En satsning som gått hem – medlemskort för alumner

Johan JohannessonAlumni Relationer, Alumni Relations, Blog

Våren 2023 lanserade Lunds universitet ett medlemskort för sina alumner, med erbjudanden kopplade till kortet. Syftet var att skapa ett ökat engagemang och att öka antalet medlemmar i Alumnnätverket. Medlemskortet har tagits emot väl och projektledaren Karen Paulson fortsätter att utveckla konceptet.

– Ett år senare har vi lärt oss mer om våra alumner och vilka intressen de har. Vi har också insett att medlemskortet gett oss bättre och mer uppdaterad information om våra alumner. För att komma åt sitt medlemskort måste de logga in och då verifierar de samtidigt uppgifterna på sin alumnsida, sa Karen när Mira Network arrangerade ett webbinarium tillsammans med henne i slutet av april 2024.

Under webbinariet berättade Karen om förarbetet inför lanseringen, hur lanseringen gick, hur de har arbetat sedan dess samt om planerna framåt. Här kan du läsa en artikel som skrevs våren 2023, några månader efter lanseringen.

Det som kort kan sägas om lanseringen är att 62 procent öppnade det första utskicket, 17 procent klickade vidare och hela 1 300 alumner laddade ned medlemskortet den första veckan. Och intresset verkar hålla i sig. Under de första fyra månaderna 2024 gjordes 1 121 nedladdningar av medlemskortet, varav 510 var unika nedladdningar.

Djupare samarbete med egna kulturaktörer
– Med vår satsning ville vi också skapa ett djupare samarbete med universitetets egna kulturaktörer, vilket vi har fått. De erbjudanden som vi har skapat tillsammans med Botaniska trädgården, Lundagård, Odeum och Vattenhallen har varit populära, säger Karen.

Hösten 2023 gjorde alumnkontoret en enkät bland medlemmarna i Alumnnätverket, för att bland annat ta reda på vad de var intresserade av, vilka erbjudanden de ville ha i dag och framåt. 6 200 alumner svarade och 87 procent ville gärna få rabatter och erbjudanden.

– Rabatter på muséer visade sig vara mycket populärt, både i Lund och i övriga Sverige. Här funderar vi på om vi kan få fler muséer som samarbetspartner. I övrigt var intresset störst för erbjudanden från butiker, restauranger och streamingtjänster. Det senare var mest intressant för våra internationella alumner, som inte kan utnyttja våra lokala erbjudanden, säger Karen och tillägger:

Intresse för resor, böcker och film
– Generellt är våra alumner intresserade av resor, böcker och ljudböcker samt film och tv-serier. Därför funderar vi på hur vi kan koppla fler erbjudanden till just dessa ämnen. Vi försöker hela tiden lära oss mer om alumnernas intressen, för att få input till hur vi kan justera våra erbjudanden.

Det som Lunds universitets alumnkontor har upplevt som svårast och mest tidskrävande har varit att hitta rätt samarbetspartners.

– Att hitta en bra lösning för hur alumnerna ska komma åt våra rabatter har också varit svårt. Samtidigt som erbjudandena är exklusiva ska de vara lätta att hitta. Vi har just nu lagt våra erbjudanden på en dold webbsida, som kräver inloggning på ens alumnprofil.

Fakta – det digitala medlemskortet
Mira CRM hämtar information från databasen och genererar ett digitalt medlemskort med relevant information för varje alumn. Alumnerna kommer åt sitt kort genom att logga in på sin alumnsida eller genom en utskickslänk från systemet. Varje universitet designar själv sitt kort utifrån sin grafiska profil.

Vill du veta mer? Kontakta johan.johannesson@mira.se för en demo!