Vasa universitet är ett av flera finska lärosäten som aktivt rekryterar internationella studenter. Bakom satsningen ligger en framtida förändring i Finlands demografi och en nyligen genomförd lagändring – som underlättar för internationella studenter att både komma till och stanna i landet. Efter en utvärdering av olika lösningar valde Vasa universitet Mira CRM för att effektivisera arbetet med rekrytering.
– Jag uppfattar Vasa universitet som dynamiskt och jag tycker om att de är modiga och tänker visionärt. De vill verkligen flytta fram sina positioner, både i Finland och internationellt. De är också redo att se på utbildning på ett nytt sätt – där sökande och befintliga studenter är kunder och utbildning en livsomvälvande erfarenhet för internationella studenter, säger Ryan Parker, extern rådgivare och sedan 2023 en del av Vasa universitets internationella utvecklingsteam.
Han tillägger:
– Vasa universitet lyssnar gärna till erfarenheter från andra länder. I Storbritannien har vi ju gått igenom en del tuffa tider och konkurrensen mellan våra lärosäten är intensiv.
Att en britt arbetar med internationell studentrekrytering i Finland har sin förklaring. Efter studier i bland annat historia och kinesiska fick Ryan en tjänst vid ”sitt” universitet, University of Nottingham, där han arbetade med studentrekrytering och marknadsföring. Efter en tid fick han chansen att arbeta med internationell studentrekrytering Kina i två och ett halvt år, vid University of Nottingham Ningbo China.
Forma strategier och bygga upp ett team
Några år senare fick Ryan veta att Vasa universitet letade efter rådgivare med erfarenhet av internationell studentrekrytering. Han visade intresse och har sedan 2023 bistått dem med att forma strategier och bygga upp ett team för den internationella satsningen.
– Det Vasa universitet är i färd med att göra är väldigt likt det jag arbetade med i Kina. Jag såg snabbt många paralleller och tyckte om universitetets ambitioner, säger han.
Deras strategiarbete har bland annat lyft frågor som: Varifrån vill vi rekrytera studenter? Hur ska vi göra för att locka ”rätt studenter” och samtidigt nå våra rekryteringsmål? Och hur ska vi skapa diversifierade klassrum och inspirerande utbildningsupplevelser? Varje målgrupp har fått en specifik strategi.
Medan Storbritannien har arbetat med internationell studentrekrytering i flera decennier har de nordiska länderna haft en annan resa.
Plötsligt på en global marknad
– Många nordiska universitet är mindre än de brittiska. Men den största skillnaden är att det fram till rätt nyligen var helt avgiftsfritt att studera i Norden för internationella studenter. Att utbildningsavgifter infördes var därför en stor förändring. Plötsligt befann sig de nordiska länderna på en global marknad, i konkurrens med länder som haft studieavgifter och arbetat med aktiv studentrekrytering i flera decennier. De nordiska länderna har alla sina specifika möjligheter och behov, vilket självklart påverkar hur universiteten agerar. Det märks tydligt i Finland, där situationen nyligen förändrades. Finland har tydligt deklarerat att de har höjt sina ambitioner när det gäller att locka till sig internationell kompetens, i form av studenter och utbildad arbetskraft. Det gör deras satsning både unik och intressant, säger Ryan och fortsätter:
– De tittar inte bara på hur landets utbildningar kan dra nytta av nya studenter. Såväl Vasa universitet som Finland som helhet tittar också på hur de kan lägga en bra grund och skapa möjligheter för både integration och ökad delaktighet. Satsningar som sedan kan leda till kvalificerade anställningar, nya karriärer och nya liv i landet. De nationsöverskridande ambitionerna fördjupar satsningen ytterligare.
Vad ligger bakom den finska satsningen?
– Finland står inför demografiska utmaningar inom en nära framtid, vilket kan leda till att andelen inhemska studenter och anställda inom högre utbildning riskerar att sjunka. Finland är attraktivt på många plan och har jämförelsevis goda migrationsmöjligheter. Dessutom har landet möjlighet att växa, sett till antalet invånare. Landet har historiskt sett haft relativt låg invandring, vilket gör satsningen intressant. Men det är absolut en satsning som jag tror att de är redo för, speciellt i de områden där universitet och högskolor kan bana väg för en internationalisering.
Vad spelar ett CRM-system för roll i denna satsning?
– Ett CRM spelar en stor roll. Först och främst för att data alltid behövs. Utifrån rätt data är det lättare att skapa strategier, arbeta mer effektivt och skapa bättre kundupplevelser. Att locka studenter till Finland är steg ett. Steg två, att möta dem och ta väl hand om dem, är minst lika viktigt. Ett CRM-system behövs i båda stegen och vårt val föll på Mira CRM, för att systemet hade rätt storlek för våra planer till ett bra pris.
Hur påverkas ni av ambitionen att få studenterna att stanna i landet?
– Att få studenterna att komma hit är en sak. Att få dem att stanna kräver bred samverkan mellan många aktörer. Det handlar bland annat om att ge studenterna möjligheter att integreras i det finska samhället, att nätverka samt att lära sig språket. Vi vill också lyfta fram den styrka som internationella studenter kan tillföra till ekonomin, samhället i stort samt även till regioner, städer och mindre samhällen.
Varför är det viktigt att arbeta med internationell studentrekrytering?
– Blandningen av nationaliteter ger en positiv dynamik och en bättre utbildningsupplevelse. För universitetets del finns det också tydliga fördelar när det gäller olika former av partnerskap och forskningssamarbeten. De lokala studenterna gynnas också, eftersom även de exponeras för den internationella miljön. En internationell agenda kan inte vara annat än bra!
Vilka är utmaningarna?
– Det viktigaste är att hela tiden vara agil och dynamisk. Det vill säga att hålla sig à jour med och ha möjlighet att reagera på förändringar i omvärlden. Det kan handla om allt från politik, förändrad ekonomi eller ändrade marknadsbehov till förändrade lagar och beslut hos konkurrerande länder. Det är också viktigt att inte göra sin satsning för smal, för att undvika att bli alltför beroende av just den. Det gäller alltså inte satsa alla sina kort på ett visst utbildningsprogram, en viss utbildningsnivå eller en viss region.
Varför valde ni Mira CRM för arbetet med internationell studentrekrytering?
– Eftersom Mira CRM redan användes för alumnrelationer vid Vasa universitet, bestämde vi oss för att granska Miras erbjudande, utifrån våra behov. Generellt sett, och även utifrån min erfarenhet från andra CRM-system, är min bild att många organisationer ofta köper för stora system. Det resulterar ofta i onödigt komplexa lösningar. Något som också är mycket viktigt för oss är att systemet är både kund- och användarvänligt samt väldigt hands-on. Dessutom är teamet på Mira alltid intresserade av att lyssna på feedback och göra justeringar så långt det är möjligt.
Fakta
Vasa universitet samarbetar med Mira för att hantera sitt arbete med internationell studentrekrytering, fundraising och sitt arbete med alumner
Här kan du läsa mer om internationella studier vid Vaasa universitet och här kan du läsa mer om lagändringen som förenklar för internationella studenter och forskare