Lunds universitet har i vår lanserat ett medlemskort för sitt alumnnätverk. Ambitionen är dels att locka fler att registrera sig, dels att skapa mervärde genom rabatter och erbjudanden. Det första utskicket fick stort gensvar.
Maria Johansson och Karen Paulson arbetar som projektledare på alumnkontoret på Lunds universitet. Båda två har bred och lång erfarenhet av att arbeta med alumnfrågor. I den här intervjun berättar de om sina erfarenheter av att förbereda och lansera universitetets första medlemskort för alumner.
– Det roligaste var den stora öppningsfrekvensen på vårt första utskick! Detta verkade vara något som våra alumner ville se. Det mest utmanande har nog varit att få allt på plats runt våra samarbetspartner. Fördelen är att arbetet har lärt oss att presentera alumnnätverket på ett effektivt sätt och att få bättre koll på våra alumner, säger Maria.
– Jag håller med, att få se öppningsfrekvensen för utskicket var mycket intressant! Att nå en så bred målgrupp och väcka intresse hos så många kändes bra. Och ja, arbetet med att anpassa rabatterna till respektive samarbetspartner har varit tidskrävande, säger Karen.
Varför började ni ens fundera på ett medlemskort – vad ville ni lösa?
– En av utmaningarna i vårt jobb är att få fler att registrera sig i alumnnätverket. Genom åren har vi på olika sätt försökt hitta erbjudanden för att locka fler att gå med och samtidigt skapa mervärde för våra medlemmar, säger Maria.
– Vi har också arbetat mycket med evenemang. 2017 anordnade vi bland annat en hemvändarhelg och hade olika hotellrabatter för alumner. Med hjälp av Lunds kommuns Turistbyrå hade vi våra erbjudanden på en dold webbsida. Sedan dess har vi funderat ännu mer över hur vi skulle kunna arbeta med samarbetspartners och erbjudanden. Som offentlig myndighet är det känsligt med externa samarbeten och hur man visar upp dem, säger Karen.
Till sist ledde tankar och idéer till att Maria och Karen började utreda möjligheten att lansera ett medlemskort. Våren 2022 förankrade de sitt förslag internt, bland annat med universitetet jurister. Flera externa kontakter togs också.
Hur gjorde ni när ni valde ni samarbetspartner?
– Vi skapade en önsketrappa och började med att kontakta våra interna kontakter, som till exempel Botaniska trädgården, Odeums konsertverksamhet och Vattenhallen. Vi fick positivt gensvar och kunde hitta win-win för alla parter, säger Maria.
– Därefter kontaktade vi stadens hotell, men där fick vi inte så mycket gensvar. De ville hellre agera vid tillfälliga event än ingå i ett längre samarbete, säger Karen.
– Sedan gick vi vidare och började leta alumner i ledande positioner och inledde ett samarbete med Malmö Opera, via en alumn. Dessutom tog en alumn som arbetar på Electrolux kontakt efter vårt första utskick och sa att de gärna ville vara med. Över lag har vi fått ett positivt bemötande, även om alla inte har kunnat skapa bra erbjudanden just nu, säger Maria.
Inledningsvis vänder sig erbjudandena från Lunds universitet främst till alumner i Skåne, vilket rör sig om cirka 24 000 personer. Nästa steg blir erbjudanden i Stockholm och resten av landet. Steg tre, att hitta erbjudanden för internationella studenter, ligger längre fram i tiden.
Ni gjorde ert första utskick i februari 2023. Berätta!
– Erbjudandet gick ut via mejl, till drygt 36 000 alumner, varav hela 62 procent öppnade mejlet! Bland de svenska alumnerna var det 16 procent som klickade på länkarna om medlemserbjudanden och medlemskortet och hela 19 procent av de internationella gjorde detsamma. Första veckan efter utskicket laddade 1 300 alumner ned medlemskortet. Därefter hade vi en notis om medlemskortet i vårt nyhetsbrev som gick ut före påsk. Allt har hittills gått förvånansvärt smidigt och vi har fått mycket positiv respons, säger Karen.
Har ni satt upp några mål för satsningen?
– Nej, vi har inga kvantitativa mål. Önskan från ledningen är att vi ska öka engagemanget hos våra alumner och få fler att registrera sig i nätverket. Vi vill självklart också kunna ge något tillbaka till våra alumner, vilket vi känner att vi kan göra med medlemskortet, säger Karen.
– Vi har cirka 2 000 nya registreringar i alumnnätverket per år och om vi kan öka den siffran är det bra. Kortet i sig kan kanske inte öka detta så mycket, men vi tror att det är ett bra verktyg och att det är bra att använda i kommunikationen med medlemmarna, säger Maria.
Hur tänker ni framåt?
– Vi har ingen exakt plan, men vi kommer självklart att följa upp vilka erbjudanden som utnyttjas och inte. Vi kommer också att påminna alumnerna om att kortet finns och hålla löpande kontakt med våra samarbetspartner. Vi skulle också behöva utveckla lite mallar för vårt kontaktarbete, för att förenkla uppföljningen, säger Karen.
Hade ni kunnat välja någon annan väg än att satsa på ett medlemskort?
– Många av våra rabatter fungerar med en rabattkod, så visst hade vi kunnat ha erbjudanden även utan kortet. Men vi kände att det är enklare att sälja in idén med ett medlemskort. Kortet ger en symbolisk medlemskänsla, som man inte ska underskatta betydelsen av. Det stärker gemenskapen, avslutar Karen.
Maria och Karens tips till dig som vill starta ett medlemskort för alumner!
- Diskutera igenom frågan med lärosätets jurister, så att ni vet vad som gäller för samarbeten, marknadsföring och rabatter.
- Se till att ha nära till universitetets kommunikationskanaler, så att ni enkelt kan sprida information om medlemskortet.
- Ta kontakt och lär av dem som gjort detta före er, till exempel de norska universiteten i Bergen och Agder. Nu kan ni också kontakta Lunds universitet!
- Sätt av tid för arbetet med medlemskortet. Förarbetet tar sin tid, både internt och externt. Kontakten med samarbetspartner tar tid och man måste även räkna in den tid som de i sin tur behöver för att ta fram rabatter och erbjudanden.