Alumnengagemang – Att mäta, förstå och stärka relationen till tidigare studenter

Johan JohannessonAlumni Relationer, Alumni Relations

Många universitet och högskolor investerar tid och resurser i alumnverksamhet. Men hur kan man säkerställa att dessa insatser leder till verkligt engagemang? Ett vanligt problem är att det kan vara svårt att mäta effekten av alumnrelationer och avgöra om man är på rätt väg. Genom att identifiera och följa upp aktiviteten hos alumner över tid kan lärosäten stärka relationen och skapa mervärde både för alumnerna och institutionen.

Mätning av alumnengagemang
Det finns flera sätt att mäta hur aktiva alumner är. Exempel på indikatorer inkluderar:

  • Hur ofta de öppnar och klickar på länkar i nyhetsbrev
  • Deltagande i evenemang
  • Uppdateringar av personuppgifter i alumnsystemet

Genom att analysera dessa faktorer kan man segmentera alumner baserat på deras engagemangsnivå, vilket underlättar riktade utskick och aktiviteter.

Kategorisering av alumnengagemang
Att dela in alumner i olika aktivitetsnivåer gör det lättare att anpassa kommunikation och insatser till rätt målgrupp. Vanligtvis används tre eller fler nivåer, exempelvis:

  1. Kontaktbar – Alumner med giltig e-post, mobilnummer eller postadress.
  2. Intresserad – Alumner som har öppnat minst ett nyhetsbrev det senaste året.
  3. Aktiv – Alumner som har registrerat sig i alumnnätverket, deltagit i ett evenemang eller klickat på en länk i ett utskick under de senaste 12 månaderna.

Att kategorisera alumnerna efter engagemangsnivå möjliggör inte bara effektivare kommunikation utan ger också insikter i hur engagemanget för alumngruppen förändras över tid.

Från passiv till aktiv alumn
Ett viktigt mål för alumnrelationer är att få alumner att röra sig uppåt i engagemangshierarkin – från kontaktbar till intresserad och vidare till aktiv. Det kräver en strategisk insats där aktiviteter och kommunikation anpassas efter varje grupps behov och beteenden.

  • För alumner med lågt engagemang är databashantering och regelbundna nyhetsbrev viktiga.
  • För mer engagerade alumner blir personlig kommunikation och interaktion avgörande.
  • För de mest aktiva alumnerna, som är beredda att bidra tillbaka, krävs ännu mer skräddarsydda initiativ såsom mentorskapsprogram, gästföreläsningar eller donatorrelationer.

Förenklat kan man säga att ju högre engagemangsnivå en alumn har, desto mer personlig och värdeskapande blir relationen. I praktiken innebär detta att sättet som alumnverksamheten organiseras kommer att ändras över tid och det behövs olika kompetenser beroende på om fokus är på att bygga upp den initiala databasen, att göra utskick och kommunicera med alumnerna eller om det är att bygga personliga relationer med alumnerna.

Automatiserad engagemangsmätning i Mira
I  Mira CRM samlas mycket data in automatiskt för att kategorisera alumner utifrån deras aktivitet. Följande nivåer används:

  • Identified alumni – Alla som klassificeras som alumner.
  • Contactable alumni – Alumner med en giltig e-postadress.
  • Email readers (passive) – Alumner som öppnat minst ett e-postutskick det senaste året.
  • Interested alumni – Registrerade alumner eller de som klickat på länkar i utskick.
  • Active alumni – Alumner som deltagit i evenemang eller publicerat en karriärannons.
  • Supportive alumni – Alumner som även är donatorer.

Miras engagemangsmodul hjälper till att automatisera denna indelning och uppdatera engagemangsnivåerna över tid. Administratörer kan även manuellt justera kategorier om det behövs.

Fokus på de mest engagerade alumnerna

Även om det är viktigt att bredda alumnnätverket, är det främst de högst engagerade alumnerna som skapar störst värde för lärosätet. Dessa alumner bidrar genom tid, kompetens eller finansiellt stöd. Därför bör resurser främst riktas mot denna grupp, samtidigt som man arbetar aktivt med att få fler alumner att öka sitt engagemang. Genom att förstå och mäta alumners aktivitetsnivåer kan universitet och högskolor optimera sin alumnstrategi och bygga långsiktiga relationer som gynnar både alumner och institutionen.