Nu kan du använda Miras evenemangsmodul för onlineformulär

Johan JohannessonBlog, Event Planning, Events

Under senaste året har vi från flera håll fått önskemål från våra kunder om att kunna skapa anmälningsformulär som inte är kopplade till ett evenemang utan som kan användas för att samla in information i vilket syfte som helst. Dels så har flera kunder önskat att ta in anmälningar till evenemang utan ett specifikt startdatum. Dels så är flera kunder har använt evenemangsmodulen i Mira som ett enkätverktyg. Vi har lyssnat på vad ni säger och förra veckan släppte vi en ny release till evenemangsmodulen. I denna release har vi gjort det möjligt att när en administratör skapar ett evenemang.

  • Kunna ta bort rubriken “Anmälan” på anmälningsformuläret
  • På fliken Inställningar, lagt till möjligheten att välja om evenemangets datum ska visas på anmälningsformuläret.
  • På fliken Inställningar, lagt till möjligheten att avaktivera möjligheten att avanmäla sig från evenemanget

På fliken “inställningar” kan en användare slå av datum och tid för evenemanget för att skapa ett generiskt registreringsformulär

Vi har också bytt  namn på knappen “Anmäl” till “Skicka”. Om man ska skapa ett generiskt anmälningsformulär behöver man också slå av eller ändra på vissa inställningar som är specifika för just datumbestämda evenemang.

På fliken Anmälningssida,
– Ändra bekräftelsetexten, t.ex. “Vi har tagit emot din förfrågan”

– Ändra stängdtext, t.ex. “Vårt kontaktformulär är tyvärr stängt.”

På fliken Inställningar,
– kryssa ur Visa datum på anmälningssida

– kryssa ur Tillåt avanmälning

På fliken E-postinställningar,
– kryssa ur rutan för Anmälningsbekräftelse. Detta eftersom bekräftelsen innehåller kalenderfil och QR-kod för evenemanget som inte är applicerbart för mer generiska formulär.

Ett tips är också att sätta startdatum långt fram i tiden. Det går inte att besvara formuläret efter att formuläret har stängt.

Med dessa ändringar kan man nu skapa ett helt generiskt anmälningsformulär som som inte har något datum eller någon tidsangivelse som exempelvis kan användas för enkäter. Det går fortfarande att koppla och uppdatera personer till sitt CRM för att upprätthålla en bra datakvalitet. Det funkar ungefär som google forms. Med en Mira-twist.

För att se hur ett formulär kan se ut, ta en titt här