Evenemangsserier sparar tid för våra användare!

Johan JohannessonBlog, Developemt, Event Management, Events

Äntligen är även funktionen evenemangsserier uppdaterad till det nya användargränssnittet! Under förra lyfte vi större delen av vår evenemangsmodul, implementerade ett nytt användargränssnitt och passade samtidigt på att göra en rad förbättringar i modulen. Nu har vi även uppgraderat evenemangsserier till det nya användargränssnittet. För våra kunder betyder detta att de nu helt kan arbeta i den nya designen och slipper byta användargränssnitt när de arbetar med evenemangsserier och kan använda sig av alla de smarta funktioner som finns tillgängliga i evenemangsmodulen. Detta är såklart välkommet då evenemangsserier sparar mycket tid för de som arbetar med länkade evenemang.

För er som inte använder evenemangsserier och undrar vad det är för något så kan man förenklat säga att en evenemangsserie är en samling av av flera evenemang vars anmälningssidor är länkade från en gemensam sida. Våra kunder använder bland annat serieevenemang för att  marknadsföra seminarieserie där alla seminarier i serien finns på ett och samma ställe eller som bokningsverktyg för coaching-sessioner där varje session är ett evenemang och kan nås från en och samma sida. Genom att administrera de evenemang som hör ihop på ett och samma ställe får våra användare både bättre översikt över inkomna anmälningar och sparar tid när det gäller evenemangsadministration.

De största förbättringarna när vi nu går från det gamla användargränssnittet till det nya tycker jag är;

  • Bättre möjlighet att själv utforma anmälningssidornaDe länkade evenemangen kan nu få skräddarsydda header-bilder för en mer personlig touch beroende på vilket evenemang du anordnar. Dessutom är det enklare att editera text och länkar med den nya verktygspanelen
  • Helt ny och mobilanpassad design på anmälningssidorna. Vi gjort om anmälningsformuläret så det är helt anpassad för mobila enheter som smartphones och surfplattor. De nya anmälningsformulären har också en funktion som samlar in samtycke i enlighet med den nya dataskyddsförordningen.
  • Alla anmälda deltagare på alla länkade evenemang finns samlade på ett ställe. Det går enkelt att få en överblick över det totala antal deltagare i serien då alla deltagare är samlade på en flik på evenemangsserien. Självklart går det också att ladda ner deltagarlistan i excel-format
  • Det går nu att i listan över enskilda evenemang se om de tillhör en evenemangsserie. Alla länkade evenemang visas i både i evenemangsserien och i standardlistan över evenemang. Tidigare har det varit svårt att veta om ett evenemang tillhör en evenemangsserie och i så fall vilken serie det tillhör. Nu visas detta tydligt i listan över evenemang. I ett nästa steg kommer vi också implementera ett filter som gör det möjligt att i listan filtrera på evenemang kopplade till en serie.
  • Det är skönt att slippa byta mellan användargränssnitt när man arbetar med evenemang. Hittills har man varit tvungen att byta användargränssnitt när man arbetar med enskilda evenemang respektive evenemangsserier. Nu är allt i samma gränssnitt och det ger en mycket bättre användarupplevelse att slippa komma ihåg två olika sätt att arbeta med evenemang i samma system.

Nya versionen av evenemangsserier är nu lanserade i alla system som har modulen påslagen. Om du är en evenemangsadministratör som arbetar med evenemangsserier och har frågor eller tankar kring den nya modulen så hör gärna av dig till mig på johan.johannesson@mira.se. Om du ännu inte använder modulen, men är nyfiken på den får du såklart också höra av dig. Jag demonstrerar den gärna för dig.