Nu har flera av våra kunder börjat använda vår nya e-postmodul och inom kort kommer vi lansera modulen till våra övriga kunder. Under veckan har vi pratat med några av de som använder modulen och har fått in värdefull feedback. I det här inlägget kommer jag gå igenom och svara på några av de vanligaste frågorna som kommit upp under våra samtal.
Men innan jag svarar på frågorna vill jag uppmärksamma ett par introduktionsvideos vi producerat i samband med att vi lanserat e-postmodulen. Detta är de två första delarna i en serie och vi fler videos kommer publiceras framöver. Du kan hitta alla våra inspelade filmer i vår FAQ-sektion.
Så här skapar och designar du enkelt ett e-postmeddelande:
Den nya e-postmodulen fungerar lika bra på mobilen som på din dator. Så här kan du skicka ett meddelande om ändring av lokal för ditt evenemang till alla evenemangsdeltagare från din mobil.
Det vi försökt göra med den nya e-postmodulen är att finslipa processen så det blir enklare att skicka och följa upp e-postmeddelanden. Vi hoppas våra användare tycker att den nya modulen är mer intuitiv att använda för de som sällan arbetar i systemet och samtidigt har bättre och tydligare funktioner för de som är vana användare och arbetar mycket med e-postutskick. Vi har full förståelse för att det kan kännas ovant att arbeta med ett helt nytt användargränssnitt som skiljer sig från det man vant sig vid och vi kommer under de närmsta veckorna göra justeringar baserat på den feedback vi nu samlar in. En förbättring vi redan genomfört är att det nu inte går att skicka ett e-postmeddelande med knapp som mottagaren ska trycka på om man inte lagt in en fungerande länk till en webbsida.
Nedan är några av de frågor vi fått av de användare som nu testat modulen med svar från oss.
Hur skickar jag e-post? Det finns inget val i vänstermenyn för att göra utskick
Svar: För att göra utskick navigerar du antingen till en person i systemet och från personenkortets förstasida kan du sedan klicka på “Skicka e-post” och kan sedan fortsätta processen med att välja e-postmall. Alternativt kan du göra ett urval, gå till fliken “Behandla urval” och sedan skicka e-post därifrån.
Vad har hänt med bildbanken? Den verkar inte finnas kvar
Svar: Det är korrekt. Att använda en bildbank för att ladda upp bilder och videoklipp är en något föråldrad process och vi har tagit bort bildbanken för att istället låta våra användare ladda upp bilder direkt i utkastet. Det går också att enkelt länka videoklipp i utkastet.
Kan jag inte längre välja font för mina utskick?
Svar: Det går att välja flera olika rubrikstorlekar och textstorlekar, men själva fonten är numera förvald och går inte att ändra. Huvudanledningen till detta är att vi vill ha en standardinställning för systemutskick för att säkerställa så alla utskick ser likadana ut.
Hur följer jag upp mina utskick?
Svar: Du kan dels få en överblick över dina olika kampanjer likt den som finns idag. I översikten kan du se hur många personer som öppnat utskicken, som klickat på länkar i utskicket eller hur många personer som blivit blockerade. Nytt är att du också kan gå in på de enskilda utskicken för att se vilka personer som öppnat eller klickat på länkar i utskicket.
Från denna vyn kan du också filtrera mottagarna för att exempelvis kunna följa upp de öppnat utskicket eller se vilka mottagare som blivit blockerade.
Hur kan jag exportera min mottagarlista till excel?
Svar: Nedladdningsfunktionen finns under ikonen som ser ut som ett moln. Du kan antingen manuellt markera de personer du vill ladda ner eller markera alla personer samtidigt med ett klick. Gå sedan till moln-ikonen och klicka på “Exportera markerade till excel”.
Detta var ett par av de frågor som dök upp under våra utvärderingssamtal. Vi kommer löpande uppdatera vår blogg med fler frågor och svar så titta gärna in där om du undrar över något. Det går också bra att kontakta mig direkt om du frågor eller om du vill du veta mer om vår e-postmodul. Du når mig enklast via mail på johan.johannesson@mira.se.