Hur fungerar snabbsök?

En viktig funktion i Miras administrationsgränssnitt är möjligheten att snabbt kunna hitta personer och organisationer. Vi har nu förbättrat vår snabbsök för att bättre kunna hitta personer och organisationer och samtidigt förbättra den tekniska prestandan i våra system.

Snabbsöket letar använder följande parametrar för att hitta och ranka personer och organisationer (databasnamn inom parentes):

Person:
–  Förnamn (FirstName)
–  Efternamn (LastName)
–  Identifikationsnummer i systemet (PersonId)
– E-postadress (Email)

Organisation
–  Organisationens namn (OrganizationName)
–  Juridiskt namn (OrganiztionLegalName)

Utifrån dessa kriterier gör systemet en sammantagen rangordning av resultat och listar de tio bästa inom varje kategori. Sökningen sker dynamiskt när administratören skriver och resultat visas i en drop down-meny nedanför sökrutan
FAQ snabbsök

I resultatlistan kan användaren sedan direkt välja ett resultat genom att klicka på det eller använda piltangenterna för att stega upp eller ner i listan och sedan klicka på retur för att välja resultat.

Den nya snabbsöksfunktioner är betydligt snabbare än den tidigare och grupperar ihop sökresultaten på ett mer logiskt och användarvänligt sätt. En sak att tänka på när det gäller snabbsöksfunktionen är att den är designad för att hjälpa en användare som vet vad hen letar efter att snabbt hitta rätt person eller organisation. Snabbsöksfunktionen ger inte en fullständig träffbild på alla matchande resultat i databasen.

Om en användare behöver göra en sökning för att hitta alla matchningar rekommenderar vi att istället använda sig av sökning i organisations- eller personlistorna.

FAQ snabbsök II

 

För att komma till personlistan klickar användaren först på sektionen “Personer” i vänstermenyn och sedan på “Visa alla personer”. För att komma till organisationslistan klickar användaren istället på “Organisationer” i vänstermenyn följt av “Välj alla”.

 

Was this article helpful?

Related Articles