FAQ: Hur funkar Miras nya startsida?

Johan JohannessonBlog

Under mitten av januari kommer vi lansera vår nya startsida för alla våra kunder som har vår senaste plattform. Vi har i tidigare blogginlägg berättat hur vi resonerade när vi designade om sidan och hur vi vill fortsätta utveckla den framöver. I detta inlägg tittar vi närmare på några av de nya funktioner som finns på sidan och hur du som användare kan maximera din startsida. 

Den största skillnaden vid första anblicken är antagligen den visuella förändringen. Ett mål för oss var att underlätta för de som sällan använder systemet och därför har vi nu valt att i högre utsträckning arbeta med färger och grafiska element. Vår förhoppning är att det nu ska vara ännu enklare att komma igång och arbeta i systemet. Ett annat av våra mål har varit att göra viktig information och funktionalitet mer lättillgänglig än tidigare. Detta gör vi genom att samla viktiga processer och viktig information i så kallade widgetar. En widget är en applikation eller en del av användargränsnittet som låter användaren genomföra en specifik uppgift eller få tillgång till specifik information. Nedan svarar vi på några av de frågor som vi fått in under hösten gällande vår nya startsida.

 

Har några andra delar än startsidan ändrats i och med denna uppgradering?

Nej, än så länge är det bara startsidan som är uppdaterad. Det innebär att när en användare lämnar startsidan och går till en annan del av systemet kommer användaren återvända till den gamla designen och användargränssnittet. Vi planerar uppgradera systemet gradvis under året. Först ut är evenemangsmodulen som vi kommer släppa under våren och därefter kommer vi uppgradera e-postmodulen.

Var är snabblistan som på den gamla sidan fanns längst ner till vänster?

Vi har flyttat snabblistan till högerytan istället. Om en användare klickar på ikonen med tre prickar längst upp till höger fälls den ut. Genom att låta snabblistan ta upp hela högerytan när den är utfälld kan vi nu lista många fler saker än vi kunde göra tidigare. Om en användare vill ha snabblistan permanent utfälld klickar denne på det röda häftstiftet. Då låses snabblistan fast. Systemet kommer ihåg de val som användaren gör och sparar inställningar som görs till nästa gång användaren loggar in

Har något annat ändrats i vänsterytan?

Nej, i övrigt fungerar vänsterytan nästan precis som den gjort tidigare. Vilka sektioner som är tillgängliga för användaren beror på vilka moduler i Mira som är påslagna. En sak som är ny är att det nu är möjligt att fälla in vänstermenyn så att bara ikoner för de olika sektionerna visas. Det gör man genom att klicka på “lika-med”- tecknet som finns bredvid sökboxen. Genom att fälla in vänstermenyn blir själva arbetsytan större och kan vara ett sätt att göra det enklare att arbeta i systemet om man använder en liten skärm som exempelvis en mobiltelefon.

Vilka widgets finns tillgängliga från start?

Som tidigare nämnts har ett mål varit att göra viktig information tillgänglig för användaren direkt på startsidan. Några av de mest använda funktionerna i Mira idag är e-postutskick och evenemangshantering. Vi har därför skapat två widgets som hjälper våra användare arbeta med evenemang och e-post. Widgeten för e-post visar senast gjorda utskick och visar upp hur många som mottagit, öppnat och klickat på utskicket. Widgeten för evenemangshantering visar det senast skapade evenemanget samt antalet anmälda deltagare och bekräftade deltagare. Vi också skapat en widget som visar upp de aktiviteter som är planerade för den inloggade personen framöver och aktiviteter som borde följas upp och ytterligare en widget som visar upp de senaste händelserna på Miras blogg.

Det är enkelt för en användare att själv flytta runt widgets för att själv designa sin egen personliga startsida. Genom drag-and-drop går det att flytta runt dem och sätta dem i vilken ordning som önskas. Det går också att fälla ihop widgeten så den knappt tar upp någon plats alls på sidan

Finns det fler widgets planerade?

Ja, vi har ett par nya widgets som vi arbetar med just nu och idéer för ytterligare några. Det som ligger närmast att bli klart och släppas till våra kunder är en widget som visar upp specifika sparade urval. Exempelvis kan man visa upp personer som tillhör specifika utbildningar. Vi arbetar också på en widget som visar alumni engagement level för alla alumner i systemet.

Hur fungerar nya startsidan i mobila enheter?

Ett av våra designmål när vi skapade nya startsidan var att den skulle fungera bra på mobila enheter. Dels är hela nya startsidan byggd i enlighet med responsiv design vilket gör att texter och grafiska element anpassar sig till vilken skärmstorlek som användaren har. Dels har vi också i arbetet skapat smarta genvägar till de fyra mest använda entiteterna i våra system nämligen personer, organisationer, evenemang och e-post. Nu kan en användare istället för att gå till vänstermenyn och därifrån klicka sig fram till exempelvis en personlista klicka på ikonen för personer som ligger högt upp i toppen och då direkt komma till personlistor. Vi har också gett dessa fyra entiteter distinkta färger som gör det enkelt att snabbt hitta och börja arbeta i systemet även om användaren har en liten skärm.

Nedan är en kort introduktionsvideo för vår nya startsida.

Om du har några frågor eller funderingar rörande startsidan så hör gärna av dig till mig på johan.johannesson@mira.se