Lunds universitet hanterar mobilitet professionellt och sparar tid med hjälp av Mira Mobilitet

MiraBlog

Lunds universitet har en tydlig internationell profil och samarbetar med 600 partneruniversitet i mer än 70 länder. Under 2014 påbörjade vi tillsammans med Lunds universitet utvecklingen av Mira Mobilitet. En mobilitetslösning som stöttar arbetet med in- och utresande studenter och stipendiehantering. Parallellt med behovet av stöd för hantering av mobilitet och potentiella studenter identifierade universitet värdet i att tillgodose flera avdelningars behov, med en och samma lösning och tillgång till samma databas. Detta för att kunna hantera de externa relationerna bättre, effektivare och professionellare.

LundUniversity_C2line_RGB
Ville tillgodose flera avdelningars behov med en och samma lösning

På universitetet diskuterades ett helhetsgrepp avseende CRM-lösning. Man såg ett värde i att tillgodose flera avdelningars behov med en och samma lösning och tillgång till samma databas. Detta för att kunna hantera de externa relationerna bättre, effektivare och professionellare. Samtidigt identifierade man behovet av ett bättre stöd för att hantera mobilitet och potentiella studenter. Det blev därför naturligt att väva in mobilitetsprojektet i helhetsgreppet. De som arbetar som internationella handläggare på Lunds universitet har varit djupt involverade i projektet.

Behoven var flera

Universitetet har många olika internationella kontor där alla fakulteter hanterar sina egna studenter och en av utmaningarna har varit att förhålla sig till olika aktörer och hålla det samlat. På avdelningen för mottagande, mobilitet och service (MMS) arbetar man med allt som rör studenthantering. Man handlägger in- och utresande studenter från att de söker tills att de reser hem. Behoven som fanns, och som man såg ett stort värde i att tillgodose, var flera. Dels användes det gamla systemet olika av olika personer. Det var även viktigt för att minska sårbarheten i ett personberoende arbete. Man såg också ett värde i att enklare kunna samarbeta internt eftersom man hanterar fler och fler studenter och i takt med det måste det gå snabbare och effektivare.

2 MobilitetProcesser inom mobilitet är systematiserade och medarbetare sparar tid

Många processer inom arbetet med mobilitet är nu systematiserade i Mira Mobilitet. Till exempel avtalshantering, utresandemobilitet, fördelning av platser inför en utlysning, lägga till utlysningsomgång, bjuda in partneruniversitet att uppdatera informationsblad – och universitetet erhåller och skickar ut information direkt via systemet. Medarbetare berättar att de upplever bättre kontroll över vilken data universitetet har i systemet och man erhåller en bättre uppfattning och överblick om vilka studenter som finns i systemet, vilka som kommer nästa termin och vilka kurser de ska söka. Avslutningsvis berättar man att allt fler hittar bra i systemet och avseende de studenter man hanterar så utgör Mira Mobilitet ett smidigt verktyg som gör att man sparar tid i sin hantering.

Nästa steg är en stipendiemodul

Inom utvecklingsprojektet har man haft ett nära samarbete med Mira Network. Lunds universitet har lärt oss mer om IT-lösningar och Mira Network lärt sig mer om studentmobilitet. Vilket har lett till att samarbete skett smidigare och smidigare. Lunds universitet utvinner ett värde i att få ett gediget systemstöd som stöttar arbetet med mobilitet. Man är inte i mål ännu, utan har en bit kvar innan alla behov är tillgodosedda. Nästa steg i projektet, som redan påbörjats, är att utveckla en stipendiemodul. Något som kommer medföra att universitetet spara mycket tid.

 

Håll koll på det senaste inom studentmobilitet

Ange din e-mail och håll dig uppdaterad om webinars, videos, white papers, artiklar och checklistor.

E-mail (required)

 

Vill du veta lite mer?

Kontakta Magnus!
Magnus Bratt, Mira Network
magnus.bratt@mira.se

 

Dela detta med andra om du vill!